Editors choiceFoto artikelLiefhebberMilitairOverig nieuws

Moskouse vliegshow MAKS 2019 | Foto’s

De afgelopen dagen werd op de Russische vliegbasis Zhukovsky de tweejaarlijkse vliegshow ‘MAKS’ georganiseerd. Peter Steehouwer maakte de volgende spectaculaire foto’s.

Zhukovsky is de thuisbasis van het Gromov Flight Research Institute, een belangrijk centrum voor onderzoek en ontwikkeling in de Russische luchtvaart. MAKS is de laatste jaren uitgegroeid tot een handelsshow, waar de Russische luchtvaartindustrie de nieuwste militaire en civiele toestellen toont.

Sukhoi Su-57 © Peter Steehouwer
Sukhoi Su-57 © Peter Steehouwer
Vier Sukhoi Su-57’s in formatie © Peter Steehouwer

In 2011 werd voor het eerst de Sukhoi Su-57 aan het publiek getoond, de Russische tegenhanger van de Amerikaanse F-22 en F-35. Dit jaar vlogen er maar liefst vier Su-57’s.

Sukhoi Su-30SM van de Russische marine © Peter Steehouwer
Blauw oplichtende naverbranders van Sukhoi Su-30SM van de Russische marine © Peter Steehouwer
Sukhoi Su-30SM met duidelijk zichtbare ‘thrust vectoring’ motoren © Peter Steehouwer

De nieuwste versies van de Sukhoi Flanker waren ook te zien tijdens MAKS. De Su-30SM is een de modernste tweezits versies en is extra wendbaar dankzij ‘thrust vectoring’. De straalpijpen van de motor zijn beweegbaar, waardoor bijzondere manoeuvres mogelijk zijn.

Twee Sukhoi Su-35’s in formatie © Peter Steehouwer
Sukhoi Su-35S © Peter Steehouwer

Een andere versie van de Flanker is de Sukhoi 35S. Ook de Su-35S is uitgerust met thrust-vectoring motoren. De Russische luchtmacht zou inmiddels over ruim 80 Su-35’s beschikken. De Chinese luchtmacht heeft 24 Su-35’s en de Indonesische luchtmacht heeft een aantal toestellen in bestelling. Ook Turkije zou belangstelling hebben voor de Su-35, als alternatief voor de F-35.

Kamov Ka-52 ‘Alligator’ gevechtshelikopter © Peter Steehouwer
Kamov Ka-52 ‘Alligator’ gevechtshelikopter © Peter Steehouwer
Kamov Ka-52 ‘Alligator’ gevechtshelikopter laat flares los © Peter Steehouwer

De Kamov Ka-52 ‘Alligator’ is de modernste Russische gevechtshelikopter. Zoals de meeste helikopters van Kamov, heeft ook dit type twee coaxiale, contra-roterende rotorbladen. Door twee rotors boven elkaar te hebben die tegen elkaar in draaien, is er geen staartrotor nodig.

Mi-171 en Mi-26 transporthelikopters © Peter Steehouwer
De reusachtige Mi-26 ‘Halo’ transporthelikopter © Peter Steehouwer
Mi-8MT (boven) en Mi-38T (onder) transporthelikopters © Peter Steehouwer

Andere helikopters die voorvlogen waren onder meer de nieuwe Mi-38T en de Mi-26. De Mi-38 zal uiteindelijk de alomtegenwoordige Mi-8/Mi-17 moeten gaan vervangen. Of het de Mi-38 ooit lukt om de Mi-8 te gaan overtreffen in productiecijfers is nog maar de vraag. De Mi-8 (en de vrijwel identieke Mi-17) is al meer dan 50 jaar in productie en nog altijd wereldwijd in gebruik in de civiele en militaire luchtvaart.

Yakovlev Yak-130 © Peter Steehouwer
Spectaculaire start van MiG-35 © Peter Steehouwer
Irkut MC-21 © Peter Steehouwer
Sukhoi SuperJet SJ100 © Peter Steehouwer

Andere militaire vliegtuigtypes waren onder meer de MiG-35, een verbeterde versie van de MiG-29, en de Yak-130, een nieuw trainings- en aanvalsvliegtuig. Nieuwe civiele toestellen waren de Irkut MC-21 en de Sukhoi Superjet SSJ100.

Beriev Be-200 amfibievliegtuig, ontworpen voor brandbestrijding © Peter Steehouwer
Tupolev Tu-95 ‘Bear’ bommenwerper © Peter Steehouwer
Neus van Tu-160 ‘Blackjack’, met erachter onder meer een Tu-22M ‘Backfire’ © Peter Steehouwer

Hoewel er veel nieuwe types te zien waren, ontbraken de ‘oude bekenden’ ook niet. Op de grond was een ‘static show’ met o.a. een Tupolev 95 ‘Bear’ bommenwerper, een Tu-160 ‘Blackjack’ en een Tu-22M ‘Backfire’. Minder oud maar niet minder indrukwekkend was de Beriev Be-200 ‘waterbommenwerper’. Dit amfibievliegtuig is al veelvuldig ingezet voor bestrijding van bosbranden, ook buiten Rusland. De afgelopen jaren zijn Berievs ingezet in Portugal, Griekenland en Indonesië.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close