Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

    15/05/2025

    Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

    15/05/2025

    KLM-toestel keert halverwege vlucht om 

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Keert KLM terug naar Israël?

    14/05/2025
  • Achtergrond

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025

    De luchtoorlog boven Nederland: verhalen

    05/05/2025

    Oorlog inspireerde bekende KLM-vlieger

    04/05/2025
  • Editors’ choice

    Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

    15/05/2025

    KLM over nieuwe route: ‘Zover is het nog lang niet’

    14/05/2025

    Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

    10/05/2025

    Brussels Airlines A330 slaat tussenstop compleet over

    10/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Duurzaamheid»Zwitserse General Aviation kiest voor duurzaam | longread
Duurzaamheid

Zwitserse General Aviation kiest voor duurzaam | longread

Remco de WitDoor Remco de Wit01/09/2019Leestijd: 5 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het lijkt geen toeval te zijn dat landen met prachtige natuur voorop lopen als het gaat om investeren in duurzaamheid. Naast Scandinavië zijn ook de Alpenlanden zich ervan bewust dat het roer om moet, willen de inwoners en toeristen kunnen blijven genieten van het overvloedig aanwezige natuurschoon. In dit artikel neemt Up in the Sky een aantal groene luchtvaartinitiatieven in Zwitserland onder de loep en komt de voorzitter van de Smartflyer Challenge aan het woord.

Zonnecellen

Het bekendste duurzame luchtvaartproject uit Helvetia is ongetwijfeld de Solar Impulse. Het prototype (Solar Impulse 1) met registratie HB-SIA vloog voor het eerst in december 2009. Het eenpersoons toestel was ontworpen om lange afstanden af te leggen. Een aantal jaren later volgde de Solar Impulse 2 met meer zonnecellen en krachtiger motoren en een spanwijdte van bijna 63 meter, vergelijkbaar met die van een Airbus A340. Met dit toestel maakten André Borscherg en Bertrand Piccard in 2015/2016 een vlucht rond de wereld.

Copyright Solar Impulse

Trainingsvliegtuig

Op 21 juni 2019 vond vanaf het vliegveld van Sion (Valais) de eerste vlucht plaats van de Bristell Energic, een volledig elektrisch tweepersoons trainingsvliegtuig. Het toestel is ontworpen door H55, een technologische spin-off van Solar Impulse, en gebouwd door BRM Aero. H55 ziet het toestel als een belangrijke mijlpaal voor de ontwikkeling van nieuwe transportmiddelen, zoals VTOL-vliegtuigen en vliegende taxi’s. De Bristell Energic kan 1,5 uur in de lucht blijven, wordt in een uur opgeladen en staat in de belangstelling van verschillende vliegscholen. Directe concurrent is de eFlyer 2 van Bye Aerospace uit Denver.

Bristell Engergic. Copyright H55 Anna Pizzolante

Stratosfeer

Nog een spectaculair Zwitsers zonne-energie project is de SolarStratos. De uitdaging is om met een bemande solar plane de stratosfeer binnen te dringen tot een hoogte van 23 kilometer boven de aarde. Doel is een bijdrage te leveren aan de bescherming van onze atmosfeer. Het tweepersoons vliegtuig heeft een lengte van 8,5 meter en een spanwijdte van 24,9 meter. De oppervlakte van de zonnecellen bedraagt 22 vierkante meter. Het bedrijf Solarxplorers, bouwer van de SolarStratos, is gevestigd in Yverdon-les-Bain maar maakt gebruik van de vliegbasis Payerne in het westen van Zwitserland.

SolarStratos. Copyright 2015 Creatorz Deitz

Rog

Een revolutionair Zwitsers ontwerp is de Ray. Die naam is niet toevallig gekozen, want het vliegtuig heeft wel wat weg van een rog. Verantwoordelijk voor het ontwerp is Ray Research uit Muttenz bij Bazel. De Ray kan verticaal opstijgen en landen en 4 passagiers en 1 piloot vervoeren. Het toestel is goedkoper, heeft een groter vliegbereik en is sneller en stiller dan een conventionele helikopter. Voor start en landing worden vier grote elektromotoren in de vleugels (fan-in-wing) gebruikt. Bij de horizontale vlucht sluiten de vleugels en gebeurt de voortstuwing door twee elektro tilt-motoren in de staart.

De Ray. Copyright Ray Aircraft

Aerobatic

Het eerste vliegtuig van Dufour Aerospace uit Visp (Wallis) vloog in juni 2016 en was meteen een primeur. De aEro 1 is ’s werelds eerste elektrische aerobatic vliegtuig. Spoedig daarna werden de contouren zichtbaar van de aEro 2, een tweepersoons hybride of full electric VTOL-vliegtuig met tilt-wing. Grondtesten zijn voorzien eind 2020. De kruissnelheid bedraagt 320 kilometer per uur, de actieradius is 800 (hybride) of 120 (full electric) kilometer. Elektrisch vliegen is niet alleen schoon en stil, het is ook nog eens flink sneller en goedkoper. Dufour heeft berekend dat een reis van Zermatt (Zuid-Zwitserland) naar Milaan bijna de helft goedkoper wordt per aEro 2 (reistijd: 22 minuten) in plaats van met de auto (reistijd: 3 uur en 19 minuten). Speciaal voor de reddingsdiensten heeft Dufour de aEro 3 ontwikkeld, een hybride vijfzitter met tilt-wing.

aEro 3. Copyright Dufour Aerospace

Smartflyer

Grenchen ligt zo’n 40 kilometer ten noorden van Bern. Hier is het bedrijf Smartflyer gevestigd. Zij zijn een vierpersoons hybride vliegtuig aan het ontwikkelen, dat eind 2021 zijn eerste vlucht gaat maken. Het bijzondere is dat het toestel twee motoren heeft, maar slechts één propeller. Tijdens start en landing wordt er puur elektrisch gevlogen. Gedurende de kruisvlucht gaat de range extender (de conventionele motor) de batterijen opladen. Daardoor krijgt de Smartflyer een actieradius van meer dan 750 kilometer.

Model Smartflyer op AERO Friedrichshafen. Copyright Remco de Wit

Fly-in

Uniek in Europa en wellicht in de wereld is de Smartflyer Challenge. Voorzitter Sandra Dubach is in het dagelijks leven purser bij Swiss en privévlieger en legt uit wat de challenge inhoudt: “Het is een fly-in die exclusief bedoeld is voor elektrische en hybride vliegtuigen. Het evenement wordt medio september voor de derde maal georganiseerd op het vliegveld van Grenchen. Nieuw dit jaar is een wedstrijd, waarbij een beker en prijzengeld valt te winnen. Winnaar is het team dat naar de fly-in in Grenchen de grootste afstand heeft afgelegd met uitsluitend elektrische aandrijving.”

E-zwevers

Tijdens de fly-in is er speciale aandacht voor jongeren. Zij kunnen kennis maken met techniek in het algemeen en technische luchtvaartberoepen in het bijzonder. Dubach zet het programma van de fly-in uiteen: “Er zijn lezingen, demonstraties in de lucht en er is een static show/tentoonstelling. De deelnemers variëren van e-zwevers tot verticaal opstijgende vliegende taxi’s. Wist je dat onze eerste fly-in in 2017 een heuse wereldprimeur had? Een formatievlucht van drie elektrische vliegtuigen! Nederlandse vliegers of eigenaren van elektrische of hybride vliegtuigen zijn van harte welkom om 14/15 september naar Grenchen te komen. Wel graag vooraf een berichtje naar de organisatie.”

Smartflyer Challenge. Copyright Markus Jegerlehner
Pipistrel Alpha Electro op de Smartflyer Challenge. Copyright Markus Jegerlehner

Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Fly in hybride Industrie Solar Impulse Zonne-energie Zwitserland
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Remco de Wit
  • Facebook

Redacteur en fotograaf. Remco is jurist, communicatieadviseur en luchtvaartfotograaf. Via zijn bedrijf AviaGreen is hij onder meer actief bij het Dutch Electric Aviation Centre Teuge en Platform Duurzaam Vliegen. Zijn specialisatie betreft de duurzame luchtvaart en daar schrijft hij dan ook regelmatig over, onder meer voor Up in the Sky.

Gerelateerde Artikelen

Trump trakteert Boeing op ‘grootste order ooit’

15/05/2025Redactie

Trump stellig over tijdelijke Air Force One

14/05/2025Redactie

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025Redactie
Recent

Verkeerstoren Schiphol komt er anders uit te zien

15/05/2025

Russische airline vervangt ervaren piloten door nieuwkomers

15/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Stappen inbeslagname Russische An-124 gaan verder

10/05/2025

Air France schiet KLM te hulp

11/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?