Airbus Defence and Space en het Britse Ministerie van Defensie hebben besloten de Eurofighter Typhoon niet meer aan te bieden aan Canada. Dit heeft het bedrijf bekend gemaakt in een persbericht.
Benadeeld
In juli werd al bekend dat zowel Airbus als Boeing overwogen om zich terug te trekken uit de competitie voor het nieuwe gevechtsvliegtuig voor de Canadese luchtmacht. Voornaamste reden was dat de twee firma’s zich benadeeld voelden ten opzichte van Lockheed Martin, dat met de F-35 één van de andere kanshebbers is.
Wijziging
In het persbericht schrijft Airbus dat na uitgebreide analyse van de Request for Proposal, er twee factoren waren die leidden tot het besluit om zich terug te trekken. De wijziging van de eis ten aanzien van de ‘industrial technological benefits’ is een van deze factoren.
Voordelig
In mei van dit jaar liet Canada de eis vallen, dat fabrikanten 100% van de waarde van de order terug moesten laten vloeien in de Canadese economie. Dit pakte voordelig uit voor Lockheed Martin, omdat met de F-35 niet aan deze eis kon worden voldaan. Volgens Airbus werden de eerdere inspanningen om aan deze 100 procents-eis te voldoen, niet voldoende op waarde geschat.
Kostbaar
De andere reden om zich terug te trekken, heeft te maken met NORAD, het gezamenlijke luchtverdedigingssysteem van Canada en Amerika. De nieuwe Canadese gevechtsvliegtuigen moeten functioneren binnen dit ‘North American Aerospace Defence Command’. Volgens Airbus is het te kostbaar om aan de NORAD-veiligheidseisen te voldoen. Dit zou vooral gelden voor toestellen die niet in Amerika of Canada worden geproduceerd en onderhouden.
Vervanger
Canada is al geruime tijd op zoek naar een vervanger voor de vloot van CF-18 Hornet gevechtsvliegtuigen. De bedoeling is om 88 nieuwe toestellen te bestellen, die vanaf 2025 in dienst komen. De drie resterende kandidaten in de competitie zijn de F-35 van Lockheed Martin, de F/A-18E/F Super Hornet van Boeing en de SAAB JAS-39 Gripen.