Een vliegtuig gemaakt uit CO2, een glijdend vliegtuig en catering ondergronds naar een vliegtuig brengen: drie ideeën die studenten Aviation pitchten aan het slot van de Aviation Game Week op de Hogeschool van Amsterdam.
De afgelopen vier dagen hielden 170 studenten zich bezig met het thema duurzaamheid, terwijl ze in groepjes een eigen airline runden.
Eigen airline
De studenten waren vanaf maandag in groepjes verantwoordelijk voor hun eigen luchtvaartmaatschappij in 3 parallelle universums. Daarbij kwamen ze voor diverse dilemma’s te staan, variërend van operationele beslissingen tot invloeden van buitenaf.
Duurzame focus
Donderdag veranderde de focus van de game van de ‘eigen’ Airline naar de luchtvaartindustrie. Duurzaamheid bleef het kernthema. Alle groepjes kregen de opdracht om na te denken over een duurzame toekomst voor de luchtvaart. Donderdagmiddag pitchten zes groepen hun ideeën
Ondergrondse catering
Het winnende concept draait om het verminderen van drukte op het platform “Het is nu druk op het platform”, stelt ‘ceo’ Sander Christiaensen van Fresh Fast Food. De studenten zien een systeem voor zich waarin de cateringtrolley’s net als de kerosine ondergronds naar het platform getransporteerd wordt. Dat scheelt drukte op het platform, maar ook in de catering omdat er geen auto’s meer nodig zijn.
Vooraf bestellen
Doordat bij Fresh Fast Food vooraf besteld wordt, hoeft er ook geen extra catering aan boord meegenomen te worden. Dat scheelt gewicht en dus kerosine, maar zorgt ook voor minder voedselverspilling. De trays waar het eten op staat, zijn van duurzaam bamboe gemaakt.
Visual designteam Getekend Verslag maakte deze visual van het concept