De Europese veiligheidsorganisatie voor de luchtvaart EASA wil dat luchtvaartmaatschappijen die met de AR-72 of -42 vliegen, de vliegtuigen gaan inspecteren. Door een productiefout kan een hydraulische leiding in het toestel doorboord worden.
Bevestiging
In een Airworthiness Directive (AD) stelt EASA dat de hydraulische leiding doorboord kan worden omdat een schroef die elektrische bedrading bij elkaar houdt, te dicht bij de leiding bevestigd zit. Volgens de organisatie is dit bij een aantal toestellen het geval bij de rechtermotor.
Volgens EASA is een aantal keer geconstateerd dat de schroef tegen een leiding schuurt. In de leiding zit olie die nodig is om de remmen van de propellers te laten werken.
Brandgevaar
EASA stelt dat de leiding beschadigd kan raken, waardoor een hydraulische lekkage en mogelijk brand kan ontstaan. “Dit kan voorkomen op de grond tijdens het activeren of deactiveren van de propeller-remmen”, schrijft de organisatie in het rapport.
Maatregelen
Maatschappijen die met de toestellen naar Europa vliegen, moeten binnen 24 maanden of 5.000 vluchturen de elektrische bedrading op een andere manier aanleggen.