De Europese Commissie heeft toestemming gegeven voor de regeling die het mogelijk maakt om vluchten te verdelen tussen Schiphol en Lelystad Airport. Dat meldt de NOS, die het conceptbesluit in handen heeft.
Obstakels
Alle lidstaten gingen unaniem akkoord met het voorstel. Daarmee is een belangrijk obstakel uit de weg geruimd om open te gaan. De opening werd meerdere malen uitgesteld; met name door deze goedkeuring, die lang op zich liet wachten.
Uitstel
Eerder werd april 2020 als doel gesteld, maar dat blijkt niet haalbaar, zo maakte Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat, in juli bekend. Niet alleen vanwege het voorstel dat nog door de Europese Commissie moest, maar onder andere ook door een uitspraak van de Raad van State over de stikstofaanpak. Tevens willen bewonersgroepen in Gelderland en Overijssel dat de luchthaven pas opengaat als het luchtruim opnieuw is ingedeeld en de geplande laagvliegroutes zijn verdwenen.
Dwingen
Niet alle maatschappijen zouden naar Lelystad willen. Zo hebben TUI en easyJet al aangegeven op Schiphol te willen blijven. De Europese Commissie schrijft in het conceptbesluit dat geen enkele maatschappij mag worden gedwongen om naar Lelystad te gaan. Corendon zou juist wel geïnteresseerd zijn in Lelystad. De Europese Commissie publiceert voor eind september het formele besluit.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
