Eindhoven Airport mag de komende twee jaar niet verder groeien. Dat schrijft minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Halt
In maart rondde oud-staatssecretaris Pieter van Geel een onafhankelijk onderzoek af naar duurzame ontwikkeling van Eindhoven Airport. Hij adviseerde om de vermindering van het geluid voorop te zetten.
Maximaal
“Ik deel het advies van de heer Van Geel om voor deze gebruiksjaren (2020 en 2021, red.) het aantal vliegtuigbewegingen te maximeren op het huidige aantal van 41.500”, schrijft Van Nieuwenhuizen in de brief. Ook mogen vluchten niet meer na 23 uur worden uitgevoerd. Zo is er voor de omgeving al direct minder hinder, stelt de minister.
Stiller
Vanaf 2022 moet er een nieuw sturingssysteem worden ingevoerd waardoor de geluidsoverlast het aantal vluchten bepaald. Zo kan de luchthaven dus pas weer groeien als er stillere vliegtuigen worden gebruikt.
Militair
Het onderzoek en besluit zijn van toepassing op het civiele gedeelte van Eindhoven Airport, maar niet voor Defensie. Van Geel merkt in zijn onderzoek wel op dat er steeds meer ontwikkelingen plaatsvinden die van invloed zijn op de geluidsbelasting in de omgeving, bijvoorbeeld de toegenomen militaire vliegoefeningen. Wel worden binnenkort de huidige tankvliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht vervangen door de stillere Airbus A330.