LVNLNieuwsNL nieuwsProfessional

Nieuw LVNL-systeem jaar vertraagd

De implementatie van het nieuwe luchtverkeersleidingsysteem iCAS is met één jaar vertraagd. Dat meldt minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen.

Uitstel

Eigenlijk zou het nieuwe systeem in 2021 in gebruik moeten worden genomen. Dat blijkt toch niet haalbaar, liet LVNL weten aan Van Nieuwenhuizen. De implementatie wordt uitgesteld tot de winter van 2022/2023.

Vertraging

“De belangrijkste oorzaak van deze vertraging is dat er meer tijd nodig is gebleken om een aantal specifiek voor Duitsland benodigde functionaliteiten te kunnen ontwikkelen”, aldus Van Nieuwenhuizen.

Planning

LVNL is met Deutsche Flugsicherung en de fabrikant in gesprek gegaan om tot een nieuwe en haalbare planning te komen. De partijen hebben afgesproken om de eerste implementatie van iCAS in München met een jaar door te schuiven, waardoor ook de implementatie van iCAS in Amsterdam (en later in Bremen en Frankfurt) verschuift. De extra benodigde ontwikkeltijd is korter dan een jaar, maar grote systeemwijzigingen worden altijd in de winterperiode gepland zodat er minder impact is op het vliegverkeer.

Systeem

LVNL wil het huidige luchtverkeersleidingssysteem, dat in 1998 in gebruik werd genomen, vervangen door een nieuw systeem, het zogeheten iTEC-based Centre Automation System (iCAS). LVNL is in 2012 gestart met het programma iCAS om het huidige luchtverkeersleidingssysteem AAA te vervangen. Dit systeem ondersteunt de luchtverkeersleiders bij het afhandelen van het luchtverkeer in het Nederlandse luchtruim voor zowel civiele als militaire vliegtuigen.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button