Precies vandaag, maar dan in 1944, viel de eerste Duitse V2-raket op Londen. Dat treurige verhaal begon op een Duits waddeneiland bij de Poolse grens: Peenemünde. Als u nog eens een uitstapje wilt maken naar een desolaat en deprimerend oord, raad ik u dat aan.
Ben er intussen drie keer zelf geweest. De eerste keer vlak nadat de muur viel. In de originele gebouwen was toen nog een tentoonstelling van vergeelde foto’s, en handgeschreven kaartjes bij gecorrodeerde gyroscopen. In de struiken langs de weg erheen zag je nog onderdelen liggen van mislukte lanceringen. Honderden raketten zijn er de lucht in gegaan. De filmpjes van de mislukte starts hebt u vast wel eens gezien.
Intussen is ‘Peenemünde’ met veel West-Duits geld opgeleukt en opgepimpt, en is er een indrukwekkend museum van gemaakt. Natuurlijk met veel – politiek correcte – aandacht voor het menselijke leed ter plekke. De Britten bombardeerden het eilandje namelijk, maar er werd nauwelijks essentiële schade aangericht. Wel kwamen tientallen dwangarbeiders om. De mannen op de foto zaten vijf jaar later in Californië aan de wijn.
Goof Bakker
Additional facts
Dit een weliswaar een site over luchtvaart, maar gedurende de eerste helft van de vlucht bevindt de raket zich in de troposfeer en de stratosfeer, en is er dus nog sprake van enige aerodynamische besturing.
Rondlopend in Peenemünde kom je er achter dat die man op de maan toch echt wel een Duitse prestatie geweest is. De tweevoudige slogan van het museum is veelzeggend: ‘Ort des Schreckens’ en ‘Geburtsstelle der Raumfahrt’.
De raket werd door de makers ‘Aggregat 4’ genoemd. De Nazi’s maakten er Vergeltung-2 van. Een soort vliegende bom van een heel andere oorsprong, de Fieseler F-103, werd in hetzelfde verband ‘V1’ genoemd. Oorzaak van veel verwarring.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!