Air France-KLMNieuwsProfessional

KLM moet het in augustus van Europese vluchten hebben

In de vervoerscijfers over augustus zijn bij KLM met name op Europese vluchten plussen te zien. Air France kon over de hele linie minnen schrijven.

Long-haul

De gemiddelde bezettingsgraad bij KLM liep een fractie terug; met 0,2 procentpunt naar 91,6 procent gevulde toestellen. Het kwam door de long-haulvluchten, die zaten minder vol. De toestellen met een Europese bestemming zagen juist meer bezette stoelen.

Minder

Met name de vluchten naar Azië, Centraal- en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika zagen minder passagiers; zo stelt KLM in een persbericht. In Europa zijn 4,1 procent meer passagiers die per passagiers ook nog eens verder vliegen dan vorig jaar.

Besparen

Topman Pieter Elbers zegt het volgende over de cijfers: “Met oplopende kosten en opbrengsten die onder druk staan, blijft kosten besparen onze prioriteit. Dit is noodzakelijk om te kunnen blijven investeren in de kwaliteit van ons product, onze mensen en onze duurzaamheidsdoelen.”

Air France

Air France liet een wat wisselend, maar overwegend negatief, beeld zien. De long-haul ticketverkoop groeide iets, maar doordat er flink meer capaciteit werd ingezet daalde de loadfactor. In Europa waren ook wat minder passagiers, maar doordat daar de capaciteit juist daalde steeg de bezettingsgraad.

Vracht

Wat beide maatschappijen gemeen hebben, is wederom een daling bij de vrachtdivisies. Het vervoer daalde met 5,7 procent. De vrachtruimtes waren zo’n drie procentpunt minder vol. Iets meer dan de helft was er gevuld in augustus. Elbers: “De vracht business liet over de gehele breedte een stevige daling zien. Hiermee zet de trend van de afgelopen maanden zich voort.”

Transavia

De budgetmaatschappij doorbrak bijna de grens van 2 miljoen passagiers. Dit was een plus van bijna 8 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Passagiers vlogen wat verder en de loadfactor ging omhoog.

Beurs

In de openingsuren van de beurs schoot het aandeel Air France-KLM onderuit. Tot zo’n 10 procent werd het aandeel minder waard. De meeste Europese beurzen gingen licht omhoog.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button