GoofNaast het nieuws

Luchtfietserij! | Column goof

Precies vandaag, maar dan drie dagen geleden, was er weer een bijeenkomst over elektrisch vliegen op Teuge. Ik was deze keer niet uitgenodigd. 

Misschien omdat ik bij de vorige gelegenheid kritiek had op de keuze van het platform, de Cessna 337. Die kritiek kwam er op neer: qua configuratie ideaal: centreline thrust, en dus geen asymmetrische krachten bij N-1. Maar met 1200 kilo empty veel te zwaar. In alle bescheidenheid weet ik er wat van, want ik vlieg met enige regelmaat op het type. 

De Rutan Defiant lijkt me een veel betere optie. Ook centreline thrust, maar in dit geval een experimental zelfbouwer van nauwelijks 700 kilo empty met plek voor drie. Ik schat dat er in Amerika flink wat in een hangar staan te verstoffen. 

Welk platform het ook wordt, ik ben positief betrokken, en wil zeker niet als de zeurpiet bekend staan die elektrisch vliegen laatdunkend, meewarig en meesmuilend afdoet als een soort hippie-luchtfietserij. En passant zichzelf overdadig profilerend als een ouwe rot, een pure realist, gepokt en gemazeld door de harde werkelijkheid. Eentje die vaker met allerlei bijltjes gehakt heeft, weet hoe de hazen lopen en waar Abraham de mosterd haalt. Daarvan zijn er al genoeg aan de vliegveldbar. 

By the way: als het dan toch een C337 moet worden, weet ik er in de VS nog wel een paar te staan. Bel maar even.   

Goof Bakker

[email protected]

www.goofbakker.nl

Additional facts

De batterij-tegenstanders onderschatten het menselijk vernuft om met nieuwe oplossingen te komen. In 1890 was nog een groot deel van de wetenschappers en technici ervan overtuigd dat de toen net uitgevonden verbrandingsmotor (Otto-motor) nooit sterk en/of licht genoeg zou zijn om een toestel zwaarder dan lucht te doen vliegen. De zeppelin zou hèt luchtvaartuig worden. De stoommachine was toen al op zijn top, maar veel te zwaar. Tien jaar later vlogen de gebroeders Wright. 

Lees het ontzettend leuke boek ‘Robur de Veroveraar’ van Jules Verne eens. Dat gaat hier over. 

Momenteel spuwen Chinese universiteiten in een maand net zo veel ingenieurs uit als alle universiteiten van de rest van de wereld in een jaar. Daar zitten hele slimme types bij. Een flink deel gaat zich werpen op de ontwikkeling van de efficiëntere batterijen – of brandstofcellen – waar de wereld om zit te springen. Onderschat het menselijk vernuft niet.  

Tags

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button