Precies vandaag, maar dan gisteren, trad de O-2 van Postbellum op tijdens de Jersey Airshow. Zeker gezien de tijd en moeite die we in de reis gestoken hadden was het een enigszins teleurstellende performance. Mocht display pilot Lex Versteeg twee jaar geleden nog een vrij gecompliceerde sequence tonen met tal van steep turns en hoge bochten, deze keer bleek zijn Europese Display Autorisation plots niet meer geldig. Een voorbode van Brexit?
Een lange strakke low pass met rook was wel toegestaan. We moeten niet de illusie hebben dat het publiek op de banken heeft gestaan. Desondanks was het publiek razend enthousiast: zelden zag men een zodanig briljant voorgevlogen toestel, zo verzekerde men ons achteraf van alle zijden!
Na het optreden konden we ons vervoegen bij de viptent aan de boulevard van St. Helier waar een oer-Engels, welhaast anachronistisch gekleed gezelschap van Jersiaanse notabelen de capriolen van de koene aviateurs gadesloeg. Met name de Breitling Jets maakten indruk, want het was hun laatste optreden in Groot-Brittannië, en de commentator smeekte dan ook om een nieuwe sponsor. We hopen natuurlijk allemaal dat die zich snel zal aandienen, nu het beroemde bling bling-horlogmerk, de Parel der Patsers, binnenkort de geldkraan definitief gaat dichtdraaien.
Vandaag vlieg ik onze lieveling via Parijs naar Luxemburg, en vandaar gaat het naar Hahnweide BRD. Met krap aan 130 knots in vrijwel rechte lijn niet het meest enerverende deel van deze O-2 Odyssey. Wens mij een vast handje.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!