KLMNieuwsNL nieuwsSchiphol Airport

KLM verruilt vlucht naar Brussel voor trein

KLM vervangt met ingang van het zomerseizoen één van de dagelijkse vluchten naar Brussel door een treinreis. Passagiers worden vanaf 29 maart met de Thalys van Schiphol naar Brussel vervoerd.

Alternatief

Het vervangen van één vlucht van Schiphol naar Brussel door een treinreis is volgens KLM een eerste stap in het vervangen van korte afstandsvluchten door de trein. De airline is voorstander van een dergelijke maatregel als de trein een ‘volwaardig alternatief’ is qua snelheid, betrouwbaarheid en comfort voor de reizigers.

Vijf vluchten per dag

Op dit moment voert KLM dagelijks nog vijf vluchten uit naar Brussel, vanaf 29 maart 2020 worden dat er vier. Volgens KLM wordt de route gebruikt door transferpassagiers die op Schiphol overstappen op een andere vlucht. De vluchtduur naar Brussel bedraagt volgens de airline ongeveer 45 minuten. Per trein rekent NS International 90 minuten van Schiphol naar treinstation Brussel-Zuid.

Ervaring opdoen

“Intermodaal vervoer per trein en vliegtuig is nog complex en heeft uitdagingen. Daarnaast gaat het om snelheid, zowel van de treinverbinding zelf als van het overstapproces op de luchthaven. Op beide vlakken proberen we zoveel mogelijk voortgang te boeken. Deze reductie van 5 naar 4 frequenties is een goede manier om hier verder aan te werken en meer ervaring op te doen met Air&Rail”, zegt KLM-CEO Pieter Elbers.

Duurzaamheid

De stap om minder korte vluchten aan te bieden, past volgens de airline in het ‘Fly Responsible’-plan waarmee KLM een duurzame toekomst voor de luchtvaart wil creëren. Eerder deze week maakte reisorganisatie TUI bekend dat zij vanaf oktober 2020 geen vliegreizen meer aanbieden van Schiphol naar Parijs, ook hierbij wordt duurzaamheid als belangrijkste reden genoemd.

Slots op Schiphol

Ook speelt voor KLM de slotschaarste op Schiphol een rol: door een vlucht minder naar Brussel, komt dat slot vrij om een andere vlucht in te zetten. “De aanvoer van reizigers blijft met deze oplossing op peil en de netwerkkwaliteit van Schiphol verbetert door een gevarieerder aanbod aan bestemmingen”, stelt de maatschappij.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button