KLM en Schiphol organiseerden een seminar over verduurzaming in de luchtvaart. De hele industrie was uitgenodigd; en gaf acte de présence. Het seminar vond plaats tijdens de KLM Open op The International in Badhoevedorp.
Hulp
Voorafgaand werd aan de CEO’s van de organiserende partijen Pieter Elbers en Dick Benschop gevraagd wat ze hoopten te bereiken met het seminar. Het antwoord daarop was simpel: “hulp”. Benschop: “samen moeten we het doen.” Aan de hand van vier thema’s werd vervolgens op interactieve manier het debat aangegaan met de zaal.
Criticasters
Er was daarbij ook ruimte voor kritische meningen. Suzanne Kröger, tweede kamerlid en woordvoerder luchtvaart voor Groenlinks ging in gesprek met Heike Luiten, directeur van NS International, en Sicco Marsman, Vice-President Netwerkplanning bij KLM. Kröger betoogde dat afstanden tot 750 kilometer per trein zouden moeten worden bereisd. Marsman greep dit moment aan om aan te kondigen dat KLM vanaf volgend jaar minder op Brussel vliegt en in plaats daarvan de trein gebruikt.
Vliegtaks
Kröger voelde er niets voor om de inkomsten van de vliegtaks te gebruiken voor innovaties op het vlak van duurzame luchtvaart. Dit tot onbegrip van veel van de aanwezigen.
Groen Huisje
Op dit moment compenseert ongeveer één procent van de KLM passagiers zijn vlucht met het CO2ZERO programma. Aanwezigen mochten meedenken over nudges om naar tien procent te gaan; of zelfs naar de volle honderd procent. Daar kwamen interessante ideeën uit: van belastingvoordeel voor CO2-compensatie tot een speciaal groen KLM-huisje. “Is het hoofd KLM-huisjes aanwezig?”, vroeg dagvoorzitter Rens de Jong met een knipoog. Die was er zeker; wat meteen de kracht van het seminar aantoonde. Harm Kreulen, directeur KLM Nederland en sinds het seminar “hoofd huisjes”, vond het een interessant idee.
Projecten dichtbij
Een ander idee om mensen te bewegen om meer te compenseren is om projecten niet alleen aan de andere kant van de wereld te kiezen, maar juist ook in Nederland. Volgens Jos Cozijnsen van de Climate Neutral Group is dat zeer goed mogelijk. Ook in Nederland zijn CO2-projecten. Een idee dat opkwam was het planten van een bos in de Haarlemmermeer.
Green Priority
Onder de aanwezigen ook studenten van de HvA die meedachten. Een idee van laatstejaars Aviation Student Chantal Wolken om passagiers die compenseren priority boarding te geven. Het was één van de ideeën zoals die de week ervoor door 170 studenten werden bedacht tijdens de door de HvA en Up in the Sky georganiseerde Aviation Game Week. Het green boarding-idee werd enthousiast onthaald door het publiek van het seminar.
Tevreden
Elbers en Benschop konden tevreden terugkijken: hun oproep om samen verder te komen werd direct beantwoord.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.