AirbusEditors choiceNieuwsProfessionalVeiligheid

A320neo probleem: Lufthansa beperkt capaciteit

Lufthansa blokkeert de achterste rij van al hun A320neo’s. Dat bevestigt een woordvoerder van de maatschappij tegenover Up in the Sky na berichtgeving van Aviation Week. Bij de neo’s is een probleem ontdekt met beveiliging van de angle of attack.

Helling

Die overmatige pitch bij de A320neo en A321neo kan volgens de EASA voorkomen onder ‘bepaalde omstandigheden en gedurende specifieke manoeuvres.’ In die gevallen zou dat kunnen leiden tot ‘verminderde controle over het vliegtuig.’ De situatie kan voordoen als er een drie situaties en/of instellingen tegelijk voorkomen. Volgens EASA heeft het probleem zich tijdens normale operatie nog niet voorgedaan.

MAX

Dit gevonden probleem is in zeker zin hetzelfde als bij de Boeing 737 MAX, wat de Amerikaanse vliegtuigbouwer heeft doen besluiten het MCAS-systeem aan te passen. Dat systeem zorgt ervoor dat de neus van het toestel weer naar beneden wordt geduwd als het vliegtuig in een overmatige pitch terecht komt.

Blokkeren

Lufthansa blokkeert als tijdelijk oplossing de achterste rij van alle twintig A320’s. “Rij 32 wordt niet langer toegekend aan passagiers”, aldus de woordvoerder. Doordat er geen passagiers meer op de stoelen zitten, komt het zwaartepunt meer naar voren te liggen. “De riemen van stoelen A, B, E en F worden verwijderd. Ook krijgen ze over de hoofdsteun een aanduiding met ‘Do not occupy‘.”

Nood

Stoelen C en D blijven wel beschikbaar om op te zitten, maar alleen als de nood aan de man is. “Mocht één van de achterste flight attendent-zitplekken niet werken, dan kan men op 32 B of C plaatsnemen. Vanaf vandaag zouden alle toestellen omgebouwd moeten zijn.

2020

“De maatregel blijft in ieder geval gelden tot halverwege 2020. Dan komen er nieuwe vluchtcomputers in de A320neo’s”, besluit de woordvoerder. De capaciteit van de toestellen gaat dus tot die tijd van 180 naar 174 passagiers. De maatschappij voldoet met deze maatregel aan de airworthiness derictive van EASA.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button