737 MAXBoeingIncidentenIndustrieNieuwsProfessional

‘Veranderingen in veiligheid-management bij Boeing op stapel’

Een kleine werkgroep bij Boeing is de afgelopen vijf maanden bezig geweest in kaart te brengen wat er op het gebied van veiligheid anders kan. De verwachting is dat ze deze week met aanbevelingen komen. Volgens de New York Times komen er drie grote veranderingen aan.

Op de schop

De structuur van rapporteren van mogelijke problemen gaat op de schop. Nu is het zo dat technici aan hun baas rapporteren. Op zijn/haar beurt rapporteert de baas aan de business unit leiders. Deze business unit leiders kijken vooral naar het halen van deadlines. Mogelijke vertragingen kunnen op verzet of tegenwerking rekenen. Problemen komen daarom niet altijd aan het licht.

Rapporteren

Dat moet veranderen. Technici moeten primair rapporteren aan de hoogste technicus. Pas daarna aan de business unit leiders.

Informatie

Ten tweede moet er een veiligheidsgroep komen die dwars door het hele bedrijf opereert. De groep moet zorgen dat informatie ook echt komt waar het uit moet komen. En het moet de onafhankelijkheid van de (veiligheid)processen waarborgen.

Piloten

De derde aanbeveling gaat over hoe de vliegtuigen in de toekomst worden ontworpen. De toestellen moeten toegankelijk worden voor nieuwe piloten, ook voor hen met minder training. Daarvoor wordt het ontwerp van de cockpit opnieuw bekeken.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button