Vliegtuigbouwer Airbus verwacht dit jaar nog geen problemen te zullen ondervinden van een eventuele Brexit. Dat zegt CEO Guillaume Faury tegen het Duitse tijdschrift Welt.
31 Oktober
Het Verenigd Koninkrijk wil, zoals het er nu naar uitziet, op 31 oktober de Europese Unie verlaten. Met de Europese Commissie is nog geen overeenstemming bereikt over de voorwaarden waaronder dat moet gebeuren. Vliegtuigbouwer Airbus is voor de productie van vliegtuigen voor een deel afhankelijk van Britse bedrijven.
Vleugels
In het Verenigd Koninkrijk laat Airbus voor veel vliegtuigmodellen de vleugels maken. Faury stelt in het interview dat de Brexit voor die werkgelegenheid wel gevolgen kan hebben. “We zijn een internationaal bedrijf. We bekijken de toekomst op lange termijn en daar handelen we naar. We kijken naar het hele systeem”, zegt hij.
Investeringen
Het maken van vleugels op locaties buiten het Verenigd Koninkrijk is volgens Faury op dit moment geen optie, maar in de toekomst zou dat wel kunnen. Investeringen in nieuwe programma’s om vleugels te maken “kunnen anders ingevuld worden als het Verenigd Koninkrijk niet meer de juiste plaats is”, zegt de CEO. Ook Faury’s voorganger Tom Enders hintte in april van dit jaar nog op een mogelijk vertrek van Airbus uit het Verenigd Koninkrijk.
2019
Als de Brexit doorgaat, verwacht Faury voor 2019 weinig problemen. Het concern voert al tests uit om te kijken hoe vleugels na een Brexit vervoerd moeten worden. “Dat zal waarschijnlijk geen impact hebben op de productie voor 2019”, stelt de CEO. Toch houdt hij wel een slag om de arm. “We kunnen nooit 100 procent zeker zijn. Als er één onderdeel van een vliegtuig mist, kan de levering niet doorgaan.”
Weinig voordeel van Boeing
Waar Airbus de productie van de A320neo nu redelijk op de rit heeft, kampt concurrent Boeing met veel tegenslagen in het 737 MAX-programma. Sinds eind maart staan alle toestellen aan de grond. Faury verwacht desondanks niet dat zijn bedrijf daar op korte termijn veel voordeel van heeft, zegt hij.
Airlines die over willen stappen van de 737 MAX naar de A320neo moeten nog even geduld hebben: halverwege dit jaar zaten de orderboeken voor de A320neo tot 2024 vol.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!