Transavia neemt haar verantwoordelijkheid in het vergroten van duurzaamheid. “We moeten het samen doen”, zegt chief operations officer Petra de Ruiter. “Vliegen moet beschikbaar zijn voor iedereen, en tegelijk willen we die footprint omlaag. Daar hebben we binnen onze maatschappij een groep mensen voor nodig die zich verantwoordelijk voelen.” Duurzaamheid loopt door het hele bedrijf heen, vertelt De Ruiter studenten op de Hogeschool van Amsterdam tijdens de Aviation Game Week die geheel in het teken staat van duurzaamheid.
Grote stappen
Een strategie van ‘grote stappen snel thuis’ is amper mogelijk. Het moderniseren van de vloot is een manier om een grote stap te maken in het reduceren van de footprint. Transavia keek daarbij naar de 737 Max. Luchthavens als Schiphol en Eindhoven zien de stillere Max graag komen. Transavia heeft 42 vliegtuigen, per jaar kunnen er 7 toestellen vervangen worden. Dat duurt dus wel even. “Wij hebben zeker niet het idee dat we alle oplossingen hebben”, zegt De Ruiter. Door iedereen binnen de organisatie te motiveren duurzamer te zijn, maakt Transavia wel degelijk stappen.
Tweede natuur
Duurzaamheid moet een tweede natuur zijn als er beslissingen worden genomen. Daar zijn de medewerkers voor nodig, die maken immers de afwegingen. Vanuit het management wordt gevraagd duurzaamheid mee te nemen in de besluiten, bijvoorbeeld bij het selecteren van een nieuwe route. De medewerkers gaan er vervolgens mee aan de slag. Zo krijgt het een plek in de kernactiviteiten en ontstaat (meer) bewustwording in het hele bedrijf.
Tweede rol
Transavia gelooft dat kleine stappen gewaardeerd moeten worden. De Ruiter: “daar zijn intrinsiek gemotiveerde mensen voor nodig.” Binnen het bedrijf is een groep mensen die naast hun reguliere rol, een tweede rol op het gebied van duurzaamheid heeft gekregen. Deze groep voelt zich verantwoordelijk en verspreidt dit verder door de organisatie. Arjen Kieskamp is één van die mensen. Hij is hoofd ground services.
Compenseren
Duurzaamheid leeft steeds meer binnen de organisatie. “Zo is er bijvoorbeeld een groep piloten die geheel uit eigen beweging de CO2 uitstoot van al hun vluchten compenseren”, aldus Kieskamp. “Als bedrijf zijn we een pilot gestart met de eco power engine wash. Met Ecopower hoeven de motoren niet meer op hoog vermogen te draaien. Dat scheelt weer uitstoot tijdens het wassen. Bovendien kan het aan de gate gebeuren, wat weer tijd scheelt. Het wassen van motoren doen we om ze tijdens de vlucht zuiniger te laten draaien; dat zorgt voor minder uitstoot. Driedubbel winst dus.”
Platform
Transavia faciliteert tevens medewerkers om met duurzame initiatieven te komen. “De mensen in de dagelijkse praktijk weten het best wat een verandering doet.” Gevraagd naar een voorbeeld zegt De Ruiter: “een cabincrewlid met het idee kwam om inklapbaar bestek mee te nemen in plaats van weggooibestek.” Via onze interne kanalen werd dit bekend en het idee nam snel een vlucht. “In mum van tijd had iedereen dergelijke bestekjes. Als collega’s zien wat een medewerker doet voor het milieu heeft het veel effect. Meer dan als ik zeg wat ze zouden kunnen doen”, aldus de coo.
Oplossingen
Een veelgebruikte manier op CO2-uitstoot te reduceren is het installeren van nieuwe winglets op de vleugels. Dat lijkt een simpele oplossing, maar toen Transavia zogenaamde split scimitar winglets wilde installeren, bleek dat niet zomaar te kunnen op alle toestellen. Uiteindelijk zijn de winglets op vijf toestellen van één leasemaatschappij geïnstalleerd.
Wegen
Transavia heeft een aantal proefprojecten lopen. Bijvoorbeeld afvalscheiding tijdens de vlucht en een opvallend weegexperiment. In de luchtvaart worden standaardgewichten gebruikt voor passagiers. Op luchthaven Eindhoven worden passagiers bij wijze van proef gewogen. Daardoor kan nauwkeuriger berekend worden hoeveel kerosine er nodig is voor een vlucht. Hoe minder gewicht, hoe minder kerosine, hoe minder uitstoot. Passagiers reageren er goed op, tot verrassing van De Ruiter.
Groene hart
“Niemand heeft geweigerd mee te werken, wat ze natuurlijk wel mochten doen”, aldus De Ruiter. “Door het wegen werden de passagiers bewuster van de milieueffecten. Ze hebben dus meegeholpen minder CO2 uit te stoten. De reacties waren positief. Ze hebben hun groene hart laten zien. Iets wat wij elke dag doen.”
Aviation Game Week – Tijdens de Aviation Game Week, georganiseerd door Up in the Sky en de HvA, staat de duurzaam reizen en de toekomst van de luchtvaart in de spotlight. De 170 vierdejaarsstudenten van de opleiding Aviation Studies komen gedurende de week met plannen hoe de luchtvaart duurzamer te maken. Presentaties zoals die van Transavia zijn er ter inspiratie voor de studenten.