ColumnFokkerGoofHistorische luchtvaartLiefhebberNaast het nieuws

Fokker! | Column Goof

Precies vandaag, maar dan afgelopen weekend, was er weer de Hahnweide Airshow. De grootste van het vasteland. Alleen Duxford is groter. 

Met gemak het Mooiste Hahnweide-Moment: een totaal geschifte demo van de Fokker Driedekker. 

Je denkt eerst: dat fragiele oude Fokkertje gaat in The Golden Hour heel voorzichtig een niet-belastende demo geven. Nee dus! Vlak na de take-off maakt de DR1 al een onwaarschijnlijke hoge bocht-terug richting publiek, en knalt daarna tien minuten als een dronkenlap door de lucht, de ene na de andere zwaartekracht- en aerodynamica-trotserende manoeuvre uithalend. Wat een spektakel! 

Na afloop komt het toestelletje waggelend, knallend & hoestend zijn verdiende applaus ophalen bij het publiek. Twee Duitse jongetjes staan naast me, met open mond. “Ein original Holländisches Produkt!”, zeg ik, wijzend op het prachtige vliegtuig. Hun vader schudt zijn hoofd. ‘Wees er maar trots op, dieoude Rappelkiste’, zie ik hem denken.  

Ik haast me naar de plek waar de Fokker geland is. Een tiental bewonderaars omringen de piloot al. Ik mòet met hem op de foto, samen met het prachtige toestel. Ontworpen in 1917! Vijftien jaar na de eerste vlucht van de Wright Flyer was het Vliegtuig al àf. 

De rest was invullen van de details.

Goof Bakker

Additional facts

Ja, inderdaad, de Rode Baron, Manfred von Richthofen, vloog met dit toestel. Snoopy van de Peanuts zat hem achterna. Museum Vroege Vogels op Lelystad heeft een replica. 

De motor van deze Fokker is heel bijzonder: de cilinders draaien en de krukas staat stil. De motor kan alleen maar vol-gas lopen, op een soort mengsel van benzine en paraffine. De piloot bedient ‘m door de ontsteking aan-en-uit te schakelen. Het concept werd niet doorgevoerd, omdat men er niet in slaagde er meer vermogen uit te halen. Al wordt ook wel beweerd dat het kwam omdat de piloten diarree kregen van de ingeademde paraffinedampen. 

Tags

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button