Het brandweerkorps van Schiphol heeft de FireFly, het oefenvliegtuig. De afgelopen weken is de FireFly klaargestoomd voor de toekomst doordat er diverse aanpassingen aan het vliegtuig zijn gedaan. Onder andere de rechtervleugel van het vliegtuig is vervangen door een vleugel van het grootste passagiersvliegtuig ter wereld: de Airbus A380. De vleugel was eerst gebaseerd op een Boeing 747.
Motor-upgrade
De nieuwe rechtervleugel heeft een gewicht van zo’n 28 ton. Een ander onderdeel van de upgrade is de motor en het landingsgestel, deze zijn nu ook gebaseerd op een Airbus A380. Nieuw is ook dat de motor van het oefenvliegtuig kan roteren, om er zo met waterstralen op te kunnen oefenen. Ook kan er extra rook naar de motor en het landingsgestel ingezet worden om extra scenario’s te kunnen simuleren.
Brand
De FireFly staat al sinds 2002 op Schiphol. Het is mogelijk om de FireFly aan de buitenzijde in brand te steken met drie motor-, landingsgestelbranden, een gebroken vleugelbrand of een oppervlaktebrand van bijna 860 vierkante meter. Binnenin de FireFly zijn twaalf verschillende branden te maken. Hierdoor kunnen diverse scenario’s goed nagebootst worden.
“De veiligheid van passagiers en medewerkers is voor de luchthaven van groot belang. De brandweer Schiphol traint daarom iedere dag keihard met verschillende mogelijke luchthavenbrandincidenten. Binnen 3 minuten ter plaatsen, 24 uur per dag, 7 dagen per week. We zijn enorm blij met de aanpassingen aan de FireFly en dat daarmee de levensduur van het oefenvliegtuig verlengd is.”Alex Hagenbeek, Officier opleiding en training brandweer bij Amsterdam Airport Schiphol