In een serie tests heeft het Duitse Aerospace Center (DLR) in samenwerking met Lufthansa group een systeem getest dat piloten moet helpen het toestel zo min mogelijk geluid te laten maken tijdens de approach. Een computer berekent en laat zien wanner bijvoorbeeld de kleppen in welke stand gezet moeten worden.
ATRA
Voor de tests wordt DLR’s Advanced Technology Research Aircraft (ATRA) A320 gebruikt. Er zijn 70 naderingen uitgevoerd op baan 14 van Zürich airport. Het assistentie-systeem gaat uit van een continuous-descent approach.
Geluid
Op zeven plekken werd het geluid gemeten. “Het constant veranderd van omstandigheden, zoals de wind, maakt het extreem complex te vliegen met zo weinig mogelijk geluid”, zegt DLR-testpiloot Jens Heider. Een optimale balans in de energieniveaus is noodzakelijk zo stil mogelijk te vliegen. Het assistentie-systeem laat piloten intuïtief zien wanneer ze wat moeten doen. Bijvoorbeeld he tinsletten van de flats en het uitklappen van het landingsgestel.
Stil
Als de piloot de suggesties opvolgt is het toestel zo stil als mogelijk is. In een optimaal scenario fungeert het toestel bijna als een zweefvliegtuig. “De basisprincipes van vliegen kunnen natuurlijk niet worden veranderd, maar akoestisch ongunstige naderingen kunnen wel beperkt worden”, aldus Heider. Het toestel is overigens niet alleen stiller, het verbruikt ook minder brandstof.
Nieuwe serie
De eerste serie tests is vorige week afgerond. Lufthansa leverde hiervoor 25 piloten van verschillende dochterondernemingen. De volgende stap is rekenen aan de simulaties en daadwerkelijke meetgegevens. In het voorjaar van 2020 volgt een nieuwe serie tests.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

