Virgin Atlantic wil vluchten naar Amsterdam en Rotterdam. Die routes en nog eens 82 nieuwe routes staan in een outline van de maatschappij voor als Heathrow de extra baan heeft.
Plannen
Virgin Atlantic vliegt in 2020 op 19 long-haul bestemmingen. Dat is het hele netwerk van de Britse maatschappij. De plannen zijn echter groot voor de kleine maatschappij. Er komen 109 bestemmingen. Van de 84 nieuwe liggen er 37 in Europa, 12 in de UK en 35 elders op de wereld. Amsterdam en Rotterdam zijn twee van die routes.
Non-stop
Virgin belooft bestemmingen die nu nog niet non-stop vanuit het Verenigd Koninkrijk te vliegen zijn, zoals Jakarta en Panama. De maatschappij wil de tweede flagcarrier worden, na British Airways. Virgin haalt een rapport aan waarin staat dat BA 77 monopolie-routes heeft vanaf Heathrow. Virgin wil op 25 van die routes concurreren.
Breken
Het plan is vooral een poging de macht van BA op Heathrow te breken door de politiek te verleiden met concurrentie. Het aangehaalde rapport stelt dat prijzen 10 procent te hoog liggen, omdat BA 55 procent van de slots in handen heeft. Virgin heeft zo’n 5 procent. In de verhouding volgens Virgin verandering komen als de derde baan er is.
Overname
Virgin heeft in 2019 FlyBe overgenomen. Veel van de FlyBe bestemming zijn opgenomen in het potentiële routenetwerk. Daarnaast wordt de gezamenlijke joint venture met Air France-KLM en Delta eind dit jaar een feit. De eerste A350 is vorige maand in ontvangst genomen en de maatschappij heeft in juni veertien A330-900‘s besteld.
De kaart met potentiële routes staat hier (pdf).
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!