fbpx
Editors choiceNieuws

Luchtvaart moet aantrekkelijker worden voor vrouwen – Interview

De luchtvaart is nog grotendeels een mannenwereld met overeenkomstige mores. Daar willen Sannie Bombeeck (opleidingsmanager Aviation Academy van de Hogeschool van Amsterdam) en Nargis Zamaray (docent bij diezelfde opleiding) verandering in brengen. Ze hebben het Nederlandse chapter van Women in Aviation (WIA) opgericht.

Nederland

WIA is een internationale non-profit organisatie met wortels in de VS. Daar is het een enorme organisatie met jaarlijks 100 evenementen en zo’n 14.000 leden. Wereldwijd zijn er enkele tientallen chapters. En nu dus ook in Nederland.

Mannencultuur

Beide oprichters ondervonden de mannencultuur aan den lijve. Bombeeck startte haar carrière (bijna) dertig jaar geleden. Ze werd regelmatig gepasseerd voor promotie. “Dat ging als automatisch, ik was destijds gewoon geen optie. De promotie ging altijd naar mijn mannelijke collega.” Dat was dertig jaar geleden. Je zou verwachten dat het inmiddels veranderd is.

Herkennen

De vijfentwintig jaar jongere Zamaray liep echter tegen dezelfde problemen aan. “Misschien nog wel het lastigste is dat de cultuur zo onder de oppervlakte ligt. Als het er dik bovenop ligt is het immers makkelijker te herkennen en vervolgens te veranderen.”

Instroom

Er stromen niet veel vrouwen in. Bij de Aviation Academy van de Hogeschool van Amsterdam, één van de grootste studies ter voorbereiding op de luchtvaart, is van de eerstejaars 17 procent een vrouw. Dat ligt nog onder het gemiddelde voor alle technische studies. “We hebben meer voorbeelden nodig”, zegt Bombeeck. “Vrouwen aan de top die nog steeds zichzelf zijn.” Een goed voorbeeld vindt ze Carolyn McCall, ex-ceo van easyJet.

Piloten

EasyJet heeft ook het Amy Johnson programma om meer vrouwelijke piloten aan te trekken; bij uitstek een mannenberoep, met wereldwijd slechts 4 tot 7 procent vrouwen. EasyJet laat zien dat het wel kan, meer vrouwen. In 2018 was van de nieuwe piloten 15 procent een vrouw. “Bij Thomas Cook, British Airways en Emirates zie je dat er nu ook meer vrouwelijke piloten worden aangenomen”, stelt Zamaray.

Klonen

“Mensen zijn toch geneigd om klonen van zichzelf aan te nemen”, antwoordt Bombeeck op de vraag waarom het zo’n mannenwereld blijft. “Vrouwen in de top kunnen dat patroon doorbreken.” Ook bij Schiphol Group zie je relatief veel vrouwen op topposities. Bombeeck: “voor mij zou dat een aantrekkelijke werkgever zijn.” 

Complexer

Volgens Zamaray is het belangrijk meer vrouwen in de sector te hebben: “Het is goed om een meer divers team van mannen, vrouwen en verschillende culturen, te hebben. De luchtvaart opereert immers internationaal en heeft zodoende te maken met een mix aan culturen en opvattingen. De sector moet met de tijd mee en meer antwoorden op vraagstukken hebben. Bombeeck vult aan: “de luchtvaart wordt immers steeds complexer. De simpele antwoorden zijn op.”

Girls day

Wat de Nederlandse tak van Women in Aviation eraan gaat doen? “Zamaray: “We willen een platform zijn, waarbij we ons inzetten voor bevordering van carrièrekansen en netwerkmorgelijkheden van vrouwen in alle domeinen van de luchtvaart. Wij komen bijvoorbeeld met een website waar mentorship aangeboden wordt.  Daarnaast is de eerste girls day (in Aviation) gepland. Een groep van 50 middelbare scholieren neemt binnenkort een kijkje bij Eurocontrol.

Aantrekkelijker

Tenslotte wil WIA ook zorgen voor awareness bij mannen. Zij mogen overigens ook lid worden. “Graag zelfs”, aldus beide dames. Het is geen loze kreet: in de VS is ruim 20 procent van de leden een man. Mannen en vrouwen zorgen zo samen dat de luchtvaart aantrekkelijker wordt voor vrouwen.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button