NL nieuwsOverig nieuwsProfessionalSchiphol AirportTwente AirportVeiligheid

Brandweerkorps Schiphol traint met nieuwe crashtenders op Twente Airport

Op Twente Airport zijn de laatste weken naast de bekende witte en gele brandweerauto, ook imposante rode crashtenders van het brandweerkorps van Schiphol te zien. Zo’n 150 chauffeurs worden in kleine groepjes, verspreid over zes weken, op de oostelijke luchthaven vakbekwaam gemaakt met het rijden op de moderne blusvoertuigen. Up in the Sky sprak met Alex Hagenbeek, Officier Preparatie bij Amsterdam Airport Schiphol, en mocht een rondje meerijden in een spiksplinternieuwe Panther.

Scenario’s

Hagenbeek houdt zich bezig met de opleiding en training van brandweerlieden van Schiphol en legt uit waarom men voor de training heeft gekozen voor Twente Airport in combinatie met brandweer oefencentrum Troned: “Wij oefenen hier met 150 brandweercollega’s in kleine groepjes, drie dagen per week, zes weken lang allerlei mogelijke Schiphol scenario’s gezamenlijk met de Koninklijke Marechaussee en de Ambulancedienst van Schiphol. Naast deze training krijgen de chauffeurs hun rijvaardigheidstraining op Twente Airport. Groot pluspunt is dat Twente Airport daarvoor de ruimte heeft en dat we kunnen rijden in een airside omgeving. Dat maakt de rijtraining realistisch. Op Schiphol zelf is het onmogelijk om deze training voor 150 mensen in zo’n korte tijd te organiseren in verband met de draaiende luchthavenoperatie. Om maximaal gebruik te maken van de beschikbare tijd rijden we door de week niet op en neer naar de Randstad, maar logeren we hier vlakbij in een hotel.”

Blusarm

De training is nodig omdat het Schiphol brandweerkorps wordt uitgerust met nieuwe crashtenders. Ze zijn afkomstig uit Leonding bij Linz in Oostenrijk. Daar staat de fabriek van Rosenbauer International AG, producent van de Panther. Het luchthavenblusvoertuig volgt de E-One Titan op. Schiphol krijgt 13 Panthers, die voldoen aan de nieuwste richtlijnen. “Alle Panthers hebben een blusarm en zijn sneller dan hun voorgangers. Met deze uitschuifbare arm kunnen we op afstand blussen. Dat is veiliger, want we hoeven dan minder vaak ons voertuig uit te komen om de branden van dichtbij te blussen”, aldus Hagenbeek.

Volop trainingsruimte op Twente Airport. Copyright Brandweerkorps Schiphol

Voorzieningen

De Panthers hebben schonere motoren dan hun voorgangers. Volgens Hagenbeek zijn ze voorzien van een aantal speciaal voor Schiphol gemaakte voorzieningen. Zo kunnen de nieuwe crashtenders goed over een  modderachtige ondergrond rijden. De topsnelheid bedraagt bijna 150 kilometer per uur, een flinke snelheid als je bedenkt dat het voertuig vol beladen 48 ton weegt. Hagenbeek: “Dat maakt het mogelijk om binnen drie minuten op elke baan op Schiphol aanwezig te zijn vanuit een van de drie brandweerposten. Waar mogelijk willen we de aanrijtijd zelfs terugbrengen richting twee minuten. Een streeftijd van EASA die Schiphol altijd volgt. Iedere seconde winst daarin is natuurlijk mooi meegenomen.”

Belevenis

Het meerijden met de 13 meter lange Panther is een bijzondere belevenis. Die begint met een flinke klim, want de cabine staat hoog op acht reusachtige wielen. Het uitzicht rondom is riant. In 23 seconden accelereert het voertuig naar 80 kilometer per uur. De crashtender is verrassend wendbaar en voorzien van een veiligheidssysteem dat eerst piept en dan ingrijpt, als de chauffeur bepaalde limieten dreigt te overschrijden. Een Panther kan 13.000 liter water meenemen, 1.600 liter schuim en ook nog eens 250 kilo poeder. De waterkanonnen bovenop het voertuig en op de bumper kunnen ongeveer 80 meter ver spuiten.

Help Up de crisis door!

en word vriend

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Wie wil er nou geen vriend van ons worden?

Remco de Wit

Redacteur / fotograaf. Remco is jurist, communicatie-adviseur en luchtvaartfotograaf. Hij volgt de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet en legt ze graag op foto vast. Bovendien levert Remco ook tekst-bijdragen voor Up in the Sky.

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close

Geen advertenties?

Wil je liever geen advertenties? Dat kan als je vriend van Up wordt: https://www.upinthesky.nl/vriend-shop/