Precies vandaag maar dan gister werd in Everett, Washington, een Jumo-straalmotor uit 1944 opgestart.
Voor het eerst in zeventig jaar. De Jumo is de motor waar het allemaal mee begon. De Duitsers ontwikkelden hem met hele boze bedoelingen, maar uiteindelijk is het een zegen voor de mensheid geworden.
Want laten we wel wezen: met een zuigermotor (onze auto wil er maar geen afscheid van nemen!) waren we op het niveau Super Constellation in 1963 blijven steken. Veel meer dan 3000 pk is er niet uit te halen.
Drieduizend pk, dat levert één zo’n sigaartje aan de staart van een businessjet al. Bij die enorme sapcentrifuges onder de vleugel van een Triple Seven moet je eerder denken aan 30.000 pk, al zijn pounds of thrust niet goed om te rekenen in paardenkrachten.
Kort en goed: was het niet voor de straalmotor, dan hadden wellicht alleen een paar kakkers uit het Gooi intercontinentaal kunnen reizen, maar u als Jan Modaal had het moeten doen met één keer in uw leven een retourtje Barcelona.
Waar u nog járen over had nagepraat, dat dan wel weer.
Goof Bakker
Additional facts
Er staat een filmpje hier. Maar let op: wat u in het begin hoort is de startmotor, een tweetakt bromfietsmotortje. Even doorspoelen naar 10.30.
Er is geen sprake van spelfouten: de motor heet Jumo. Heeft niks met Jumbo te maken.
De Jumo-motor in het filmpje is eigendom van de erven van Paul Allen, en u hebt eraan meebetaald via uw Windows- en uw Officepakketje.
Vreemd genoeg was de zuigermotor prima in staat geweest om een toestel van de grootte van een B777 met een snelheid van pakweg 600 km per uur naar Amerika te vliegen. Alleen loskomen van Schiphol en klimmen naar kruishoogte was onmogelijk geweest. Daar is al die power primair voor nodig. Oplossing daarvoor was de vastebrandstofraket geweest. Die hebben de Chinezen tenslotte al 3000 jaar geleden bedacht. Was de straalmotor niet uitgevonden, dan was het waarschijnlijk die kant op gegaan: Rocket Assisted Take Off in combinatie met zuigermotoren voor de kruisvlucht.
De foto heb ik genomen in het Junkers-Museum in Dessau. Aanrader. De naam van de oprichter is bezoedeld door de geschiedenis, maar Hugo Junkers was een overtuigde pacifist, wiens bedrijf geroofd is door de nazi’s. In WO1 wilde hij al geen oorlogstuig maken, maar werd toen gedwongen om samen te werken met Anthony Fokker, die wat minder scrupules had.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!