Om de opwarming van de aarde te kunnen beperken tot anderhalve graad is het van belang dat de Nederlandse luchtvaartindustrie de komende jaren fors krimpt. Dit blijkt uit een alternatieve luchtvaartnota die vandaag door verschillende milieuorganisaties werd gepresenteerd aan minister Cora van Nieuwenhuizen.
Luchtvaartnota
De alternatieve luchtvaartnota is gemaakt door milieuorganisaties Natuur & Milieu, Greenpeace en de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland. Eind dit jaar presenteert minister Van Nieuwenhuizen, van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de echte luchtvaartnota. Hierin worden de plannen voor de Nederlandse luchtvaartindustrie tot 2050 gepresenteerd.
Krimp
Volgens de nota is het van belang dat de vluchten die in de toekomst van Schiphol vertrekken allemaal van economisch belang zijn. Vakantievluchten en vluchten naar bestemmingen die ook op duurzame wijze te bereiken zijn zullen niet meer uitgevoerd mogen worden. Elektrische auto’s, bussen en treinen moeten de rol van het vliegtuig op korte afstanden overnemen.
Duurder
Volgens de alternatieve luchtvaartnota moeten vliegtickets fors duurder worden. Een gemiddeld vliegticket kost volgens de nota 176 euro, met nog een extra 19 euro voor de bagage. In 2050 zou deze vliegreis 317 euro moeten kosten, deels door het invoeren van belastingen, deels door het compenseren van de milieukosten. Wanneer vliegtickets eerlijk belast worden zouden deze 35 procent duurder worden. Het compenseren van de milieukosten voegt 28 procent aan de prijs van een ticket toe.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.