ColumnGoofNaast het nieuws

Boeing op batterijen? | Column Goof

Precies vandaag, maar dan gisteren, maakte Lufthansa bekend dat ze samen willen gaan werken met een club die hernieuwbare brandstof gaat maken uit uienschillen of iets dergelijks.

Goed idee. Want elektrische airliners gaan er niet komen. Trainers en sportvliegtuigen met accu’s voor drie uur vliegen: denkbaar en doable. Boeings op batterijen: nooit. 

Maar er is hoop op een ander terrein. Want de straalmotor heeft een onderbelicht voordeeltje ten opzichte van de zuigermotor (die de vijf miljard andere voertuigen op aarde aandrijft): hij loopt op àlles. Koeienpis, mensenstront, frituurvet, waterstof, you name it

De bal ligt bij de motorenfabrikanten. En daar speelt nog een ander voordeel: de vier à vijf straalmotor-fabrikanten zijn volkomen out of ideas voor wat betreft het maken van nog efficiëntere motoren voor JET-A1. Alles is uit-ontwikkeld. De conventionele straalmotor is af*. Maar de straalmotor die loopt op koolstof-gebaseerde afvalstoffen, daar kunnen de ingenieurs nog wel even op puzzelen. En afval, daar hebben we genoeg van.  

Er is nog een derde weg. Alle andere vormen van energiegebruik (draaien & verhitten) zijn in principe aardolievrij te maken. Via kernenergie is het hele probleem morgen zelfs al opgelost. Via kernfusie over een jaar of dertig. 

Alleen de luchtvaart heeft om allerlei redenen die mogelijkheid niet. Niet zonder eigenbelang zeg ik: laat de luchtvaart in z’n eentje lekker doordraaien op aardolie, en zoek voor al het andere een alternatief. 

Goof Bakker 

Additional facts

*Dezelfde reden waarom Mercedes-Benz geen nieuwe zuigermotoren meer gaat ontwikkelen. Ja, u leest het goed, als u het nog niet wist: Mercedes-Benz gaat geen nieuwe zuigermotoren meer ontwikkelen. Niet omdat ze opeens zo groen zijn geworden. Maar vooral omdat er niks meer te verbeteren valt. Miljarden investeren om de wasknijper te verbeteren gaat niet werken. Die is klaar. 

In de jaren vijftig en zestig hebben de VS kleine kernreactoren in een B-36 bommenwerper gebouwd, een toestel ter grootte van een hedendaagse A380. De radioactieve straling ging alle kanten op, en men is er meteen weer mee gestopt. 

Donderdag nog maakte een bedrijf onder de naam SkyNRG bekend óók al in de biokerosine te gaan.

Tags

Goof Bakker

Columnist. Goof is reclame-tekstschrijver en vlieger op de Cessna O-2A en de Yak-52. Hij schrijft een column in Piloot & Vliegtuig. Goof schrijft ook voor diverse bladen, kranten (NRC / Volkskrant) en magazines.

Gerelateerde artikelen

Back to top button