Precies vandaag, maar dan vorige week, meldden twee meiden van de HVA dat er meer vrouwen in de luchtvaart moeten. De luchtvaart blijft beweerdelijk achter op dit gebied. Maar dat krijg je natuurlijk als je selecteert op machismo. Dan krijg je andere mannen dan die Franse Taal & Letteren studeren aan de Universiteit van Nijmegen.
Onderzoek uit de jaren vijftig van de vorige eeuw wees uit dat vrouwen geschikter zijn als ruimtevaarder dan mannen. Of dat bij piloten ook zo is zou je wel kunnen onderzoeken. Maar je zou er geen subsidie voor krijgen. Een taboe, al is het een van de laatste.
De verschillen tussen mannen en vrouwen zijn wetenschappelijk aantoonbaar, en dus zijn er ook verschillen in de geschiktheid als piloot. Maar God en Charles Darwin zijn natuurlijk weer zo goed geweest om de eigenschappen eerlijk te verdelen. Een gebrekkig ruimtelijk inzicht wordt gecompenseerd met een groter concentratievermogen. Zoiets. Of door de veelgehoorde vrouwelijke multi-tasking. Wat trouwens gelul schijnt te zijn.
Eén opmerkelijk verschil is er tussen mannen en vrouwen. Bevindt zich een obstakel aan één wegzijde dan moet de automobilist daarachter wachten op tegemoetkomend verkeer. Dat is voor vrouwen een brug te ver. Dat wijst gedegen onderzoek over de laatste veertig jaar uit, persoonlijk gedaan door
Goof Bakker
Additional facts
Aantoonbaar verschil: er was ooit een quiz op de Engelse TV waarbij men twee tribunes had neergezet: de ene vol mannen en de andere vol vrouwen. Er werd een tiental opdrachten gegeven. Puzzeltjes maken, muziekjes naspelen, rekenraadsels oplossen. De winnende tribune kreeg een gesloten envelop. Na afloop werden de enveloppen geopend, en in allemaal zat een briefje met DEZE PRIJS ZAL GEWONNEN WORDEN DOOR DE MANNEN/VROUWEN. Klopte 100%. Die quiz zou ik graag nog eens zien.
De Martin Marauder was een bommenwerper uit WO2, en naar men zei een levensgevaarlijk kreng. Martin Murderer werd hij bij-genaamd. De crews weigerden er nog langer mee te vliegen. De Amerikaanse luchtmacht had een leuk idee: Seventeen Women Airforce Service Pilots were trained to demonstrate the B-26, in an attempt to ‘shame’ male pilots into the air.
Groot voordeel bij vrouwen is de mindere gevoeligheid voor machismo. Doordrukken in slecht weer bijvoorbeeld. Omdat je door die vent naast je niet als watje gezien wil worden gezien. Heb ik zelf onlangs nog meegemaakt tijdens een VFR-vlucht in IFR-condities. Machismo is een belangrijke factor in een groot percentage van alle crashes, heb ik wel eens begrepen.
De meiden van de HVA waren meer dan gemiddeld mooie meiden. Dat is nog een veel groter probleem (en een veel groter taboe) dan de discriminatie man/vrouw. Een TV-programma bracht dat ook aan het licht: mooie mensen die de weg vragen krijgen meer hulp dan lelijke.