FinancieelFrequente reizigerIncidentenNieuwsProfessional

‘Meer dan 500.000 passagiers kunnen British Airways aanklagen vanwege datalek’

Meer dan 500.000 klanten van British Airways kunnen de maatschappij aanklagen vanwege het datalek uit 2018, zo melden diverse Britse media. Met de hack werd veel persoonlijke informatie gestolen, waaronder betaalgegevens en adressen.

Uitspraak

Een Engelse rechtbank gaf dit weekend toestemming voor een massale juridische actie tegen British Airways. Zo’n 5000 getroffen klanten worden gerepresenteerd door SPG Law en 230 andere reizigers door Your Lawyers Limited. Maar dankzij de uitspraak kunnen ook alle andere duizenden getroffen passagiers een aanklacht indienen tegen BA. Zij hebben 15 maanden de tijd om zich te melden bij de advocatenbureaus.

Nepsite

Klanten die tijdens de hack naar de website van British Airways gingen, werden omgeleid naar een frauduleuze website. Via die nepsite werden de gegevens van de passagiers buitgemaakt door de hackers. De hack zou in juni hebben plaatsgevonden, BA meldde het incident in september bij het Information Commissioner’s Office.

Boete

De maatschappij riskeert een boete van ruim 183 miljoen pond vanwege het datalek. Volgens de autoriteit was de website van BA niet voldoende beveiligd. Dat betrof zowel het inloggen, de gegevens van betaalkaarten, de reisdetails en de persoonlijke gegevens. De ICO rekent het British Airways zwaar aan dat die zo onzorgvuldig zouden zijn omgegaan met de data, omdat het persoonlijke informatie betreft. 

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button