Qantas heeft tijdens een conferentie in Australië enkele nieuwe details bekend gemaakt over Project Sunrise, zo meldt de nieuwswebsite ATW Online. Onder deze naam wil de maatschappij vluchten uitvoeren van Sydney naar Londen en naar New York.
Plannen
Het is nog niet zeker of het project daadwerkelijk van start gaat, maar Qantas heeft wel plannen om een aantal testvluchten uit te voeren. De maatschappij wil vanaf oktober één keer per maand, drie maanden lang, een testvlucht uitvoeren met de nieuwe Boeing B787-9’s die in diezelfde maanden worden ontvangen.
Testvluchten
De eerste vlucht, gepland voor half oktober, zal van New York naar Sydney zijn. In november moet de route Londen – Sydney worden getest. De laatste testvlucht zal weer van New York naar Sydney zijn. Op de vluchten wordt geen winst gemaakt. Het is voornamelijk personeel dat meereist, dat allemaal sensoren draagt, zodat er van alles kan worden gemeten. Maar ook enkele frequent flyers zijn uitgenodigd om mee te gaan op de vlucht. Zo kan er ook worden onderzocht hoe de cabine-ervaring en het welzijn van de passagiers kan worden verbeterd.
Moe
De eerste prioriteit van de testvluchten is om erachter te komen wat de moeheid doet met zowel de piloten als de passagiers. “De piloten die zich hebben aangemeld om de vluchten uit te voeren zullen een aantal dagen van tevoren een slaapdagboek bijhouden en ze zullen sensoren dragen om de vitale functies in de gaten te houden. Ook zullen we slaapexperts van Airbus en Boeing aan boord hebben om alles te analyseren. De crew moet ook urine afstaan om te kijken hoeveel melatonine er in het lichaam zit”, aldus Alex Passerini, chief technical pilot bij Qantas.
Aanbiedingen
Ook analyseert de maatschappij aanbiedingen van Airbus en Boeing voor de A350 en B777X. Eén van die twee wil Qantas uiteindelijk inzetten voor Project Sunrise, als het project werkelijkheid wordt. Het bedrijf wil aan het einde van dit jaar een beslissing maken hierover.
Tijdswinst
De directe route moet uiteindelijk vier uur tijdswinst opleveren ten opzichte van de gebruikelijke route met een overstap. “De vlucht zonder overstap heeft ook als voordeel dat de route minder gevoelig is voor extra vertragingen en veranderende weersomstandigheden”, aldus Passerini.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!