KLM viert vandaag, maandag 7 oktober, haar honderdjarig bestaan. Het eerste vliegtuig waarmee gevlogen werd, was een gehuurd toestel. De vloot ziet er nu heel anders uit. Een eerbetoon in foto’s.
Eerste vlucht
KLM begon in 1919 nog niet gelijk met vliegen, pas op 16 mei 1920 werd de eerste vlucht uitgevoerd. Dat gebeurde met een gehuurde DeHavilland DH-16. Inmiddels is de vloot gegroeid tot 120 toestellen. Een kort overzichtje van oude en nieuwe vliegtuigen, aan de hand van foto’s van fotografen Maurits Vink en Ewout Pahud.
737 als werkpaard
Met vijftig exemplaren vormt de 737 nog steeds het merendeel van de vloot. In de toestellen passen 142 tot 188 passagiers.
Laatste gebruiker: MD-11
De MD-11 maakte tot 2014 deel uit van de vloot. KLM was daarmee de laatste airline die het vliegtuig gebruikte om passagiers te vervoeren. De allerlaatste vlucht met passagiers ging naar Montreal.
Verleden tijd: Boeing 767
We nemen nog een duik dieper in het verleden, met de Boeing 767. Tussen 1995 en 2007 vlogen 12 767’s voor KLM.
3x Hollands glorie
In dit overzicht mag Fokker niet ontbreken. Na 97 jaar kwam in 2017 een einde aan de samenwerking tussen de vliegtuigbouwer en de luchtvaartmaatschappij. De Fokker 70 verliet als laatste de vloot. De Fokker 50 en Fokker 100 werden al eerder uitgefaseerd.
Embraer
Vluchten van KLM Cityhopper worden sinds 2017 uitsluitend uitgevoerd met Embraers. De Embraer-vloot bestaat inmiddels uit 49 toestellen van het type E175 en E190. In de vliegtuigen passen maximaal 100 passagiers. De E190’s worden op termijn vervangen door nieuwe E195-E2’s.
Airbus A330
KLM heeft naast heel veel Boeings ook een aantal Airbussen in dienst. In 2005 werd de eerste A330-200 in gebruik genomen, daarna volgde ook de grotere A330-300. Op dit moment vliegen er 13 A330’s bij KLM.
Boeing 777
De eerste Boeing 777 werd in 2003 aan de vloot toegevoegd en is vernoemd naar oprichter Albert Plesman. KLM heeft zowel de 777-200 als de grotere -300. In de 777-300 passen 408 passagiers, evenveel als in de passagiersversie van de 747-400. Twee triple sevens zijn voorzien van een speciale beschildering: de ‘Orange Pride’-livery en de SkyTeam-livery. KLM heeft nu 29 777’s in dienst.
Iconisch
De Boeing 747 is een iconisch vliegtuig, alleen al vanwege de vorm. KLM vliegt al sinds 1971 met het toestel. Na de 747-200 en -300 wordt nu met de 747-400 gevlogen. In 2016 begon KLM met het uitfaseren van de Jumbojet. Van de 22 passagierstoestellen zijn er nu nog tien over: vijf passagierstoestellen en vijf combi’s.
Toekomst: Dreamliner
In november 2015 nam KLM de eerste Boeing 787-9 in ontvangst bij Boeing. De 787-9 is één van de vervangers van de Boeing 747. Inmiddels heeft KLM alle dertien bestelde 787-9’s in gebruik. De Dreamliners bieden plaats aan 294 passagiers.
De komende jaren wordt de 787-vloot verder uitgebreid met de 787-10. Het eerste vliegtuig van dat type landde eind juni op Schiphol. In 2022 moet de laatste 787 geleverd worden.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!