Air France-KLM ziet veel mogelijkheden voor groei bij Transavia Frankrijk. Dat liet topman Ben Smith doorschemeren bij de viering van het jubileum van KLM. Transavia France mag de komende tijd uitbreiden.
Goedkeuring van piloten
De Franse pilotenvakbond SNPL gaf vorige week haar zegen aan de uitbreiding voor Transavia. Om die uitbreiding mogelijk te maken moest een beperking op de vloot van Transavia opgeheven worden. In 2014 spraken SNPL en Air France af dat Transavia France maximaal veertig toestellen mocht hebben.
Opsteker
“We zijn heel blij dat de SNPL nu ook de cap weghaalt. Dat is een grote opsteker voor de hele groep”, zegt Ben Smith tegen de aanwezige journalisten.
Parijs Orly
Smith ziet veel kansen om de extra vliegtuigen die aangeschaft mogen worden, ook in te zetten. De vluchten waar het om gaat, zijn Europese vluchten vanaf Parijs Orly. Daar voert Transavia nu ook al veel vluchten uit.
Buitenlandse bases
Op de vraag of Transavia France ook bases buiten Frankrijk zal openen, wilde Smith niet ingaan. “Dat is nog te prematuur”, stelde hij. Een eventuele buitenlandse basis is niet de eerste onder de vlag van Transavia.
De Nederlandse tak van Transavia opende in maart 2016 de eerste buitenlandse basis in München. Ondanks een vliegende start bleek het Duitse filiaal geen lang leven beschoren; binnen elf maanden besloot Transavia de stekker eruit te trekken. In oktober 2017 werd de laatste vlucht uitgevoerd.