HelikopterOverig nieuwsProfessionalVeiligheid

EASA eist inspecties bij helikopters Airbus

Gebruikers van H225 helikopters van Airbus moeten de motoren van hun toestellen op korte termijn inspecteren. Dit bevel heeft de Europese luchtvaartveiligheidsorganisatie EASA dinsdag uitgegeven. Conische tandwielen die in de motoren gebruikt worden, kunnen defect zijn.

Scheuren in tandwiel

EASA geeft de airworthiness directive dinsdag uit nadat in één geval een motor van een H225 tijdens een vlucht uitschakelde. Onderzoek wees naderhand uit dat verschillende tanden van een conisch tandwiel scheuren vertonen. Het toestel heeft twee motoren, maar volgens EASA kan dit ervoor zorgen dat piloten de controle over het toestel verliezen.

Motor vervangen

EASA wil dat gebruikers hun toestellen controleren. Bij toestellen die twee motoren hebben met het betreffende tandwiel moet de inspectie nog voor de eerstvolgende vlucht uitgevoerd worden. Beschadigde motoren moeten vervangen worden door een reservemotor.

Bij helikopters die maar één motor met het tandwiel hebben, moet de inspectie binnen honderd vlieguren of één jaar worden uitgevoerd. Ook moet na iedere laatste vlucht van de dag een extra inspectie uitgevoerd worden.

Crash

De H225 van Airbus is in het verleden vaker in het nieuws geweest met incidenten. In 2016 crashte een Noorse helikopter van het type voor de kust van Noorwegen. Alle inzittenden kwamen daarbij om het leven.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button