Het ontwerpen en bouwen van een luchthaven op zee duurt nog minimaal twintig jaar. Dat schrijft minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.
Belangstelling
De mogelijkheid om een luchthaven in zee te bouwen, staat de laatste weken weer in de belangstelling. Bij een hoorzitting in de Tweede Kamer lieten diverse belanghebbenden vorige week gemengde gevoelens blijken.
Quickscan
In een eerder gemaakte quickscan gaat het ministerie ervan uit dat het vliegveld in de toekomst 180 miljoen passagiers per jaar kan verwerken. De kosten liggen tussen €33 en 46 miljard.
Tijdspad
Minister Van Nieuwenhuizen schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat de realisatie van een eventueel project minimaal twintig jaar kan duren. Daarbij gaat Van Nieuwenhuizen af op adviezen van diverse organisaties, waaronder Rijkswaterstaat en adviesbureaus Royal Haskoning DHV en Arcadis.
Complexe besluitvorming
Volgens de adviserende organisaties kost de bouw met tien jaar de meeste tijd; voor de besluitvorming en het ontwerp van de luchthaven wordt ieder vijf jaar gerekend. Van Nieuwenhuizen houdt wel een slag om de arm: omdat er veel vergunningen nodig zijn, kan de besluitvorming vertraging oplopen. Van Nieuwenhuizen noemt het ook ‘niet ondenkbaar’ dat milieuorganisaties zullen ageren tegen de plannen.
Extra functies
Een luchthaveneiland met extra functies zoals een pretpark of een jachthaven, is volgens Van Nieuwenhuizen geen optie. Hierdoor kunnen extra vogels aangetrokken worden, die weer niet bevorderlijk zijn voor de vliegveiligheid.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!