Piloten van de Amerikaanse airline Southwest Airlines willen dat Boeing hen ruim $ 100 miljoen betaalt als compensatie voor het aan de grond houden van de Boeing 737 MAX. De maatschappij is de grootste gebruiker van het toestel in de Verenigde Staten.
Informatie
“Er is niets belangrijker dan de veiligheid van onze passagiers,” zegt Jonathan Weaks, voorzitter van pilotenvakbond SWAPA. “We moeten erop kunnen vertrouwen dat Boeing naar waarheid informatie vrijgeeft zodat we veilig kunnen vliegen. In het geval van de 737 MAX is dat niet het geval.”
‘Valse voorwendselen’
De vliegers verwijten Boeing dat het bedrijf hen ‘onder valse voorwendselen’ heeft laten vliegen. Boeing deed volgens de vliegers alsof het vliegtuig ‘veilig, luchtwaardig en in essentie hetzelfde’ was als de 737’s waar de piloten mee vlogen.
De piloten stellen dat het toestel niet luchtwaardig door het zogeheten. Maneuvring Characteristics Augmentation System (MCAS) systeem. Als dit systeem verkeerde informatie krijgt, wordt het toestel in een duikvlucht gestuurd. Dat gebeurde waarschijnlijk bij zowel de crash van de 737 MAX van Lion Air als het toestel van Ethiopian Airlines.
Geen akkoord
De vliegers van Southwest schrijven nu dat zij nooit akkoord zouden gaan met het vliegen op de 737 MAX als Boeing in 2016 de waarheid over het MCAS-systeem verteld had.
Compensatie verdelen
Vorige week roerden piloten van American Airlines zich ook al over de 737 MAX; toen eisten ze van de maatschappij dat een eventuele compensatie van Boeing verdeeld wordt onder de vliegers. Southwest heeft al zo’n deal.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.