De Frans-Italiaanse vliegtuigbouwer ATR gaat definitief een nieuwe versie van de ATR 42-600 bouwen. De nieuwe variant wordt een short takeoff and landing versie, die op korte landingsbanen kan landen.
Goedkeuring
ATR noteerde tijdens de Paris Air Show in juni al de eerste bestelling voor de 42-600S. Air Tahiti uit Frans-Polynesië bestelde twee exemplaren. De productie van het toestel is nu goedgekeurd door de raad van bestuur van de vliegtuigbouwer.
Korte landingsbaan
De nieuwe variant van de 42-600 is in staat om op te stijgen en te landen op korte landingsbanen tussen 800 en 1000 meter lengte. De grootste verandering aan het vliegtuig is volgens ATR een groter roer, waardoor piloten meer controle over het toestel krijgen. De motoren zijn dezelfde als in de normale versies van de ATR42 en 72.
Veel kansen
De vliegtuigbouwer ziet veel kansen voor de nieuwe versie van de turboprop. “Er is veel potentieel voor vliegtuigen met 50 zitplaatsen. De ATR42-600S kan airlines helpen hun horizon te verbreden. Ongeveer 500 nieuwe vliegvelden worden wereldwijd bereikbaar”, zegt Stefano Bortoli, ceo van ATR. De ceo noemt het toevoegen van de nieuwe versie een “volkomen logische” stap.
2022
Het toestel moet in 2022 gecertificeerd worden, waarna launch customer Air Tahiti er al snel mee moet kunnen vliegen. Inmiddels hebben zo’n twintig airlines en leasemaatschappijen belangstelling voor het toestel, stelt de vliegtuigbouwer.