Gebruikers van dertig A380’s moeten de vleugels van hun vliegtuigen gaan inspecteren op scheurtjes. Deze aanbeveling doet de Europese veiligheidsorganisatie voor de luchtvaart, EASA.
Scheurtjes
Volgens EASA bevinden zich mogelijk scheurtjes in de achterkant van de vleugels van een dertigtal A380’s. Door de scheurtjes kan het gebeuren dat onderdelen tijdens de vlucht losraken. EASA benoemt dertig specifieke onderdelen die onderzocht moeten worden. Het gaat bijvoorbeeld om een actuator bracket of een actuator clevis. Ook worden diverse onderdelen van de spoilers genoemd.
Dertig A380’s
In een voorgestelde Airworthiness Directive (AD) noemt de veiligheidsorganisatie dertig specifieke A380’s die onderzocht moeten worden. Voor ieder toestel benoemt EASA ook welk onderdeel onderzocht moet worden.
Inspecties
De betreffende maatschappijen moeten binnen 147 maanden (12 jaar) na de aflevering door Airbus de A380’s onderzoeken. Daarna moet ieder toestel om de zes jaar gecontroleerd worden.
Eerdere problemen
Volgens FlightGlobal heeft Airbus eerder problemen gehad met de aluminium legering die omschreven wordt als 7449.
Airbus has previously experienced a wing component cracking issue which involved an aluminium alloy known as type 7449, an issue which resulted in an extensive retrofit programme and use of a more robust alloy.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
