De Federal Aviation Administration gebruikte niet voldoende personeel om toezicht te houden op de certificering van nieuwe Boeing vliegtuigen. Dat meldt persbureau Reuters na het inzien van het rapport van een internationaal panel van agentschappen voor luchtveiligheid.
Personeel
De FAA heeft 24 engineers in dienst om de programma’s van de 737, 747, 767, 777 en 787 te overzien. “En er zijn maar twee technische FAA-medewerkers per Boeing programma, waaronder een aantal nieuwe engineers die nog weinig ervaring hebben”, wordt gemeld in het rapport ‘Joint Authorities Technical Review’.
Veiligheidssysteem
Ook stelt het rapport dat een belangrijk veiligheidssysteem, bekend als MCAS, niet goed geëvalueerd werd door de FAA. Dit veiligheidssysteem werkte niet goed tijdens de twee fatale crashes van de 737 MAX.
Praten
Het panel wil daarnaast dat de obstakels tussen Boeing en de FAA worden weggehaald. Er zouden culturele veranderingen moeten komen bij beide organisaties. Werknemers van Boeing moeten zich bijvoorbeeld vrij voelen om met de technische staf van de FAA te praten, zonder de angst voor represailles, aldus het rapport.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!