fbpx
DuurzaamheidElektrisch vliegenInnovatieNaast het nieuwsProfessionalVliegtuigen

Faradair: vlucht in de toekomst

Wereldwijd zijn er zo’n 200 initiatieven die elektrisch vliegen stimuleren. Elk jaar komen daar 20 bij. Elektrisch vliegen is schoner (geen CO2 uitstoot), veel stiller en goedkoop. Dat laatste wordt vaak vergeten, maar elektriciteit is goedkoper dan kerosine, elektrische vliegtuigen zijn veel zuiniger en hebben ook nog eens minder onderhoud nodig. Eén van de nadelen van elektrisch vliegen is de beperkte actieradius. Daar heeft het Britse Faradair Aerospace het volgende op gevonden: de BEHA. Deze letters staan voor Bio Electric Hybrid Aircraft.

Contra roterend

De BEHA komt er in drie varianten. De M1AT is een onbemande uitvoering en kan bijvoorbeeld ingezet worden als air tanker (blusvliegtuig). De E1 wordt een volledig elektrisch toestel met een vliegduur van vier uur. De M1H is de hybride variant met een motor met contra roterende propellers. Zonnepanelen op de vleugels van het vliegtuig zorgen voor extra power. Het futuristisch ogende toestel heeft drie vleugels boven elkaar die aan de buitenkant zijn verbonden door een grote winglet. De M1H is geschikt voor bediening op afstand of kan autonoom vliegen. Er hangt een prijskaartje aan van vier miljoen dollar.

BEHA M1H. Copyright Faradair

Certificering

Faradair verwacht de eerste vlucht van de BEHA rond 2022 en certificering voor passagiersgebruik in 2025. Dan kunnen per vlucht 18 passagiers vervoerd worden met een kruissnelheid van 370 kilometer per uur. Het toestel is een VSTOL, geschikt voor een very short take off and landing in minder dan 300 meter. Binnen 15 minuten kan de BEHA omgebouwd worden naar een cargo configuratie. Het vliegtuig vervoert dan drie containers met in totaal vijf ton vracht. De actieradius van de hybride versie bedraagt 1.850 kilometer.

Partner

Faradair is opgericht in 2014 en gevestigd in Cirencester, ten noordoosten van Bristol. Aan het roer staat Neil Cloughley, een ervaren luchtvaart- en IT-ondernemer. Hij was nauw betrokken bij luchtvaart start-ups als Virgin Galactic en Virgin America. Belangrijkste partner is de Swansea University. Afgelopen zomer werd een partnership aangegaan met Household Name (New York) voor branding en investeringen in de USA.

BEHA M1H. Copyright Faradair

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Remco de Wit

Redacteur / fotograaf. Remco is jurist, communicatie-adviseur en luchtvaartfotograaf. Hij volgt de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet en legt ze graag op foto vast. Bovendien levert Remco ook tekst-bijdragen voor Up in the Sky.

Gerelateerde artikelen

Back to top button