BoekenNaast het nieuwsOpleidingProfessionalSchiphol Airport

MBO College Airport Hoofddorp viert jubileum met boek

Het MBO College Airport aan de Opaallaan in Hoofddorp is een brede luchtvaartgerichte onderwijsinstelling. De school telt anno 2019 zo’n 4.500 studenten die staan ingeschreven bij een van de 29 opleidingen. Dit jaar viert de school het 25-jarig jubileum, een mooie gelegenheid om in boekvorm terug te kijken. In ‘Ambitie en Turbulentie’ van Marc Dierikx en Mari Smits komt niet alleen de geschiedenis van het MBO College Airport aan bod, maar ook die van zijn voorgangers in Utrecht en Den Haag. Heel bijzonder, in het nawoord wordt ook tien jaar vooruit gekeken.

Ritme

Het degelijk uitgevoerde boek is eigenlijk een heruitgave van het boek over de geschiedenis van het luchtvaartonderwijs, aangevuld met meer recente historie. Achtereenvolgens komen aan de orde het Nederlandsch Luchtvaart Instituut (Utrecht/Den Haag), de Luchtvaart Technische School (Den Haag), de Anthony Fokker School (Den Haag) en het Nederlands Luchtvaart College/MBO College Airport (Hoofddorp). De opbouw van de hoofdstukken kent een vast ritme. Na de inleiding volgen steeds organisatie, onderwijs en onderlinge verhoudingen. Dat maakt het boek overzichtelijk en prettig leesbaar. Voor de ‘neutrale’ lezer, die geen band heeft met genoemde scholen, is de detaillering hier en daar wel wat ver doorgevoerd.

De school aan de Opaallaan in Hoofddorp. Copyright MBO College Airport

Gepromoveerd

Auteurs van ‘Ambitie en Turbulentie’ zijn Marc Dierikx en Mari Smits, beide gepromoveerd historicus aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Dierikx hield zich onder andere bezig met ontwikkelingssamenwerking en Europese integratie. Sinds 2014 richt hij zich op luchtvaarthistorie en de relatie met het buitenlands beleid. Smits is werkzaam als onafhankelijk onderzoeker en heeft publicaties op zijn naam staan over de Nederlandse emigratie na 1945 en Nederlandse landbouworganisaties.

Toekomst

Een van de leukste hoofdstukken van het jubileumboek is de toekomstverkenning 2030, geschreven door Peter Hulskemper. Hij is programmaleider Practoraat Airport & Aviation van het MBO College Airport. Over 10 jaar vliegen chartermaatschappijen niet langer vanaf Schiphol, maar vanaf Lelystad en Eindhoven. Schiphol is via een monorail verbonden met Lelystad. Passagiers worden met een magneetzweeftreinen met een snelheid van 300 kilometer per uur verplaatst van de ene luchthaven naar de andere. Schiphol heeft een nieuw uitgebreid ondergronds spoorwegstation gekregen, aangesloten op een uitstekend netwerk van hsl-lijnen voor passagiers- en cargovervoer. Time wil tell….

Naar aanleiding van: Ambitie en Turbulentie, een geschiedenis van het luchtvaartonderwijs in Nederland

Auteurs: Marc Dierikx en Mari Smits

Uitgeverij Matrijs

160 pagina’s, veel zwart-wit en kleurenfoto’s en illustraties

Tags

Remco de Wit

Redacteur / fotograaf. Remco is jurist, communicatie-adviseur en luchtvaartfotograaf. Hij volgt de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet en legt ze graag op foto vast. Bovendien levert Remco ook tekst-bijdragen voor Up in the Sky.
Back to top button