Precies vandaag, maar dan in 1933, werd voor het eerst een Rolls Royce Merlin-motor op gang gebracht. Zonder overdrijving kan deze power plant als een beslissende factor gezien worden in de geallieerde overwinning in WO2.
Met name in de Battle of Britain was-ie heel belangrijk. En u weet: als de Engelsen die verloren hadden hadden we nu Duits gesproken.
Tegenwoordig genieten we bij vliegfeesten en zo met name van het prachtige geluíd van de Merlin. Omdat er maar ééntje kan genieten van de overige aspecten: de talentvolle bofkont of de multimiljonair in de cockpit. Daarbij verhoogt de oude heer Doppler altijd de feestvreugde door het geluid in toonhoogte te doen variëren. Dat hoort de man in de cockpit dan weer nìet. Toch weer eerlijk verdeeld.
Die motor kan je echt in vervoering brengen, zo blijkt. Twee totaal vlieg-gekke en toch/daarom hele lieve mensen, Matthijs en Maxine, hebben hun eerste zoon ‘Merlin’ genoemd. Juist ja, het kereltje is genoemd naar de vliegtuigmotor.
By the way: mamma en pappa willen dat Merlin opgroeit op een vliegveld, en zoeken daarom een woning òp een vliegveld. Net zoiets als Ome Goof heeft. Weet er iemand wat?
Goof Bakker
[email protected]
Meer op www.goofbakker.nl, in Piloot & Vliegtuig en af-en-toe in de NRC.
Additional facts
In de Stille Oceaan was de vergelijkbare, maar mindere Allison-motor (P-38, P-39, P-40) schering en inslag. Toeval? Misschien dat de wat grotere betrouwbaarheid er iets mee te maken had? Wie het weet mag het zeggen.
Was de Merlin in de goeie vliegtuigen ingebouwd (minder Lancasters, meer Mosquito’s) dan had de oorlog een jaar korter geduurd, is mijn vaste overtuiging. Van de Merlin zijn er door de Engelsen 160.000 gebouwd. De Amerikanen bouwden er in licentie nog eens 55.000.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!