Boeing is toegewijd aan de productie van de 777-8, maar wanneer die in dienst gaat, is nog niet zeker. Dat zegt de vliegtuigbouwer woensdag tegen persbureau Reuters.
Vraag
“De datum hangt af van een aantal factoren, zoals de vraag van klanten naar het vliegtuig”, zegt Darren Hulst, senior marketing executive bij Boeing.
Bestellingen
Tot nu toe heeft alleen Emirates een bestelling geplaatst voor de 777-8. Qantas overweegt om de 777-8 te bestellen. Met dit toestel moet ‘s werelds langste directe commerciële vlucht (17.000 kilometer) tussen Sydney en Londen uitgevoerd gaan worden. Ook Airbus is nog in de race om een toestel te leveren wat die afstand aan kan.
777X
Voor de -9 variant zijn er al wel meer klanten: naast Emirates hebben onder andere Singapore Airlines, Lufthansa, British Airways en Qatar Airways een bestelling geplaatst. De 777-8 is een korte versie van de 777-9, ook wel 777X genoemd. In augustus werd de levering van deze types verder uitgesteld omdat er problemen waren met de GE9X-motoren.