Delta Air Lines heeft met het onlangs verworven twintig procentsbelang in LATAM een grote slag geslagen in de snelgroeiende Latijns-Amerikaanse markt. Waar winnaars zijn, zijn verliezers. In dit geval zijn dat American Airlines en oneworld.
Mislukt
American Airlines (AA) en Latam wilden een joint venture oprichten voor routes tussen Noord- en Latijns-Amerika, maar kregen dit niet voldoende voor elkaar. Daarop sloeg Delta haar slag. Delta heeft een kleiner marktaandeel op de routes dan AA; de concurrentie zal veel minder in het geding zijn.
Redelijk
Latijns-Amerika was lang een blinde vlek voor Delta en SkyTeam. Aeroméxico was lang de enige maatschappij. In 2017 kocht Delta een belang van 49 procent. Na de nationalisatie van Aerolineas Argentinas schoot Delta in 2008 de Argentijnse overheid te hulp, wat uiteindelijk tot een lidmaatschap van Skyteam voor Aerolineas leidde. Aeroméxico en Aerolineas hebben samen redelijk wat verbindingen in Latijns-Amerika, maar zijn ook samen geen hele grote speler.
Star
De grote maatschappijen in de regio zijn Latam en Avianca. Laatstgenoemde zit, samen met het Panamese Copa, bij Star Alliance. Copa is ook een flinke speler en Star heeft zo een groot deel van de markt. Met de onverwachte actie van Latam blijft oneworld met lege handen achter; er is geen aangesloten maatschappij meer in de regio.
Slag
Voor Delta is het een grote slag. Latijns-Amerika is lange tijd een ondergeschoven kindje geweest. Latam daarentegen vliegt al veel naar Noord-Amerika, waaronder een aantal grotere Delta bestemmingen. Er is slechts één route die beide maatschappijen vliegen. Voor de rest zijn het allemaal toevoegingen. Ook de doorverbindingen van Latam vanuit de diverse hubs zijn talrijk. Veel meer dan het Braziliaanse Gol kon bieden.
Full-service
Een ander voordeel voor Delta is dat Latam een full-service maatschappij is. Gol is een low-cost carrier. Voor economy-klanten is het verschil niet zo groot, maar wel voor de belangrijke businessclass-reizigers. Delta heeft met de koop een serieuze opwaardering van het netwerk gedaan.
Lege handen
American blijft met lege handen achter. De maatschappij kondigde al snel aan gesprekken aan te gaan met Gol. Een alternatief is er namelijk amper. Latijns-Amerika is in één klap Star Alliance en Delta territorium geworden.
Lange neus
Last but not least; Delta trekt ook een lange neus naar Qatar Airways. Van alle ruzies tussen de Amerikaanse en golfmaatschappijen is die tussen Delta en Qatar misschien wel het grootst. Qatar Airways (ook aangesloten bij Oneworld) heeft nu nog een belang van tien procent in Latam. Op het eerste gezicht lijkt het onwaarschijnlijk dat ze dit aanhouden. Ook zag de maatschappij uit Doha grote mogelijkheden voor haar netwerk in Latijns-Amerika. Latam least ook A350’s aan Qatar. De A350’s worden nu door Delta overgenomen. De reactie van Qatar liet niet lang op zich wachten: de codeshares worden uitgebreid. Waarschijnlijk niet helemaal wat Delta had verwacht.