General aviationLiefhebberNaast het nieuws

Parel op de bodem van de Zuiderzee

Op een van de minst bekende vliegvelden van ons land is een prachtige Piper Super Cub gebaseerd. Het toestel wordt gebruikt om vanaf Biddinghuizen zweefvliegtuigen te slepen. Het is voorzien van kleuren van de Aviation Légère de l’Armée de Terre (ALAT), het lichte vliegwezen van de Franse landmacht, en kent een rijke historie. Up in the Sky nam een kijkje bij de Zweefvliegclub Flevo en sprak met Arnoud Vooren, vlieger op de Piper en in het dagelijks leven werkzaam op de luchthaven Schiphol.

Luchtreclame

De geschiedenis van de Piper PA18-150 (L-18C) Super Cub met toepasselijke registratie G-CUBJ is een ingewikkelde. Het toestel is gebouwd in 1956 door de Piperfabriek in Lock Haven, Pennsylvania. Het vliegtuig was in dienst bij de ALAT en heeft onder andere een crash in Algerije overleefd. In Frankrijk waren Versailles en Montauban de thuisbasis van de Piper. Van 1971 tot 1982 heeft het toestel gevlogen bij Luchtreclame Nederland en Reclamair (PH-MBF). Reclamair, een onderdeel van Martinair, gebruikte de Piper vooral voor reclamesleep. In 1971 kreeg het vliegtuig na een ongeval de romp van een andere Super Cub (de voormalige PH-NLF van de Nationale Luchtvaartschool en daarvoor 8A-43/R-43 van de Koninklijke luchtmacht).

(C) Alex Aboudaram

Restauratie

Het toestel is in 1982 naar Engeland gegaan en kreeg daar zijn huidige registratie G-CUBJ. Het heeft eerst in witte en later in rode kleuren gevlogen. Vooren: “Rond 1997 werd onze Piper voorzien van zijn huidige look. Vorig jaar is de Super Cub, na een flinke restauratie bij Shuttleworth op vliegveld Old Warden, naar Nederland gekomen om zijn carrière bij onze zweefvliegclub voort te zetten.” Op de Piper pronkt het embleem van de 5° GALAT Groupe d’Aviation Légère de l’Armée de Terre en het constructienummer 18-5395.

Embleem op de Piper Super Cub. (C) Remco de Wit

Zweefvliegclub

De Piper vliegt sinds ruim een jaar rond bij Zweefvliegclub Flevo. Vooren vertelt over de geschiedenis van de zweefvliegclub: “De toenmalige Vliegclub Flevo op Vliegveld Lelystad bestond uit zweefvliegers, motorvliegers en parachutisten. In 1981 richtten de zweefvliegers een eigen club op. Tot 1995 bleef de locatie Vliegveld Lelystad. Daarna zijn we verkast naar Biddinghuizen. Onze zweefvliegclub heeft negen zweefvliegtuigen en maakt voor de start gebruik van een elektrische lier of de G-CUBJ. Wij hebben zo’n 90 leden en nieuwe leden zijn welkom!”

Zeeniveau

Zweefvliegveld Biddinghuizen, waar de Piper Super Cub is gestationeerd, is een van de zes vliegvelden in de provincie Flevoland. Daarvan zijn er twee ter ziele gegaan. “Het vliegveld bij Biddinghuizen is ontstaan toen de groei van Lelystad Airport zweefvliegactiviteiten verhinderden. Het vliegveld is sinds 1995 gehuisvest bij een boerderij bij het Larserveld aan de Mosselweg, 3,5 meter onder zeeniveau. Compleet met hangar, platform, taxibaan en grasbaan met een lengte van 1.200 meter”, aldus Vooren. Andere vliegvelden in onze jongste provincie zijn Lelystad Airport, het zweefvliegveld bij Marknesse en een korte landingsstrip en heliport bij het Nederlands Lucht- en Ruimtevaart Centrum, eveneens in Marknesse. Het vliegveld Noordoostpolder bij Emmeloord bestaat niet meer. Dat geldt ook voor een landingsstrip bij Swifterbant.

Cockpit van de G-CUBJ. (C) Remco de Wit
Tags

Remco de Wit

Redacteur / fotograaf. Remco is jurist, communicatie-adviseur en luchtvaartfotograaf. Hij volgt de ontwikkelingen in de luchtvaart op de voet en legt ze graag op foto vast. Bovendien levert Remco ook tekst-bijdragen voor Up in the Sky.

Gerelateerde artikelen

Back to top button