Airbus gaat een Ultra Long Range (ULR) versie van de A350-1000 aanbieden aan de Australische carrier Qantas Airways. Dat meldt FlightGlobal. Het toestel moet Qantas in staat stellen om rechtstreekse vluchten uit te voeren tussen Sydney en Londen.
Rechtstreekse vluchten
De rechtstreekse vluchten tussen Sydney en Londen zijn de laatste weken veel in het nieuws. Qantas wil beide steden graag rechtstreeks met elkaar verbinden, maar er is op dit moment geen vliegtuig wat de afstand van 17.000 kilometer kan overbruggen voor een lijndienst.
Daarom heeft Qantas bij zowel Airbus als Boeing gevraagd naar een vliegtuig wat de route wel kan vliegen. Boeing biedt daarvoor de nieuwe 777-8 aan. Airbus ontwikkelt volgens FlightGlobal een long range versie van de A350-1000.
Range
De ultra long range versie van de grootste A350 moet volgens Airbus een vliegbereik van 8.700 nautische mijl (16.112 kilometer, red) krijgen. In het toestel moeten 375 passagiers passen.
Volgens Airbus’ hoofd marketing A350 Marisa Lucas-Ugena kan het toestel de eisen van Qantas aan. “We moeten nog wat dingen finetunen, maar dat is niet fundamenteel”, zegt ze tegen FlightGlobal.
A350-900ULR
Airbus ontwikkelde eerder voor Singapore Airlines een long range versie van de A350-900. Ook dit toestel kan aan Qantas worden aangeboden, stelt Lucas Ugena. “We kunnen ze allebei aanbieden, dan geven we Qantas de flexibiliteit om beide kanten op te gaan”, zegt ze.
Testvlucht met 787-9
Vooruitlopend op de komst van de nieuwe toestellen voert Qantas de route alwel een aantal keer uit. Dat gebeurt met een Boeing 787-9 die afgeleverd wordt vanuit de Boeing-fabriek in Seattle. Vanuit Londen vliegt de Dreamliner met ongeveer veertig mensen aan boord naar Sydney. Op deze vluchten moet onder andere duidelijk worden hoe passagiers en de crew de lange vlucht ervaren.