In Landsberg am Lech, ten westen van München, heeft onlangs een nieuw ontwerp voor een volledig elektrisch vliegtuig het daglicht gezien. Het gaat om de tweemotorige SCYLAX E10. Het is een tienpersoons vliegtuig voor de korte afstand en zeer geschikt voor verkeer tussen eilanden. Frisia Luftverkehr, dat vliegt tussen en naar de Duitse Waddeneilanden, heeft belangstelling voor het SCYLAX toestel en is een samenwerking gestart. Binnen drie jaar moet een vrachtvariant van de E10 als demonstrator het luchtruim kiezen. Een passagiersvariant volgt in een later stadium.
Doorbraak
Oprichters van SCYLAX zijn Elektra Solar, bekend van de Elektra One en Two, en EADCO (European Aerospace Design Consultants). De focus van het bedrijf ligt op onderzoek, ontwikkeling en commercialisering van volledig elektrische vliegtuigen. Het vliegbereik van de E10 bedraagt 400 kilometer met de huidige stand van de batterij techniek. Maar men verwacht op dit gebied een doorbraak waarvan de SCYLAX vliegtuigen gaan profiteren. Volgens SCYLAX is de huidige markt voor een- en tweemotorige commuter vliegtuigen verzadigd met oudere modellen, zoals de Britten-Norman Islander. Het nieuwe ontwerp biedt uitkomst omdat het toestel belangrijke voordelen heeft: een zeer laag CO₂-uitstootniveau, laag geluidsniveau en weinig trillingen, zeer lage operationele kosten en makkelijk in onderhoud.