Qantas voert dit weekend haar eerste non-stop vlucht tussen New York en Sydney uit. Vrijdagochtend steeg een Boeing 787-9 met 40 passagiers aan boord op vanuit New York richting Sydney. Door het grote tijdsverschil tussen de beide bestemmingen landt de vlucht na bijna 20 uur vliegen op zondagochtend in Sydney.
Aflevering
De vlucht betreft een afeveringsvlucht aan Qantas. Het toestel is vanuit de fabriek naar New York gevlogen om vanuit daar non-stop naar Sydney te vliegen. De enigszins aparte aflevering is de eerste test van het project sunrise programma van Qantas, de ambitie van de maatschappij om de Australische oostkust non-stop te verbinden met Londen en New York.
Vlucht
Aan boord van het toestel zitten 40 passagiers, om het gewicht beperkt te houden. Voor de vlucht zijn enkele frequent flyers uitgenodigd, werknemers van de maatschappij en onderzoekers van verschillende Australische universiteiten. Tijdens de vlucht verzamelen zij data voor verdere onderzoeken naar ultra lange vluchten. Qantas geeft aan dat er nog meer testvluchten zullen plaatsvinden.
Passagiers
De testvluchten staan gepland voor oktober, november en december. De passagiers zullen allerlei technische snufjes dragen zodat data kan worden verzameld over hun fysieke gesteldheid. Gekeken wordt onder andere naar slaappatroon, de consumptie van eten en drinken en het effect van verlichting en beweging.
Piloten
De vliegers krijgen EEG-apparatuur aangemeten waarmee de hersenen en daarmee hun alertheid in de gaten wordt gehouden. De melatonine-niveaus van de piloten worden voor, tijdens en na de vlucht gemeten. “Het doel is om mede met behulp van deze data optimale werk- en rusttijden voor de piloten op deze lange vluchten vast te stellen.”
Jetlag
Voor passagiers is het voornaamste doel het beperken van de jetlag en proberen deze lange vluchten zo aangenaam mogelijk te maken. “Directe vluchten van de oostkust van Australië naar Londen en New York zijn echt baanbrekend in de luchtvaart, dus zijn we vastberaden om al het voorbereidende werk te doen om dit op de juiste manier te kunnen doorvoeren”, zegt ceo Alan Joyce van Qantas.
Vliegtuig
Volgens Qantas hebben Airbus en Boeing de A350 en de Boeing 777X in de strijd gegooid als mogelijke toestellen voor het uitvoeren van de ultra lange vluchten. Een besluit daarover wordt tegen het eind van dit jaar verwacht, aldus de maatschappij.