Airbus heeft bevestigd tegenover Runwaygirl Network dat het geen Ultra Long Range-versie ontwikkelt van de A350 voor Project Sunrise, de noemer voor vluchten van Qantas tussen Sydney en Londen/New York. Wel worden er enkele aanpassingen gedaan om het toestel aan te bieden aan Qantas.
Geruchten
Eerder waren er geruchten dat Airbus een ULR versie van de A350-1000 aanbiedt aan Qantas. Maar dat gaat de Franse bouwer dus niet doen. Wel zullen er enkele aanpassingen worden gedaan aan het huidige ontwerp van het type. Met deze aanpassingen kan het toestel tussen Sydney en New York vliegen (8684nm) maar niet tussen Sydney en Londen (9177nm).
Aanpassingen
“In 2022 moet de A350-1000 380 passagiers kunnen vervoeren over een afstand van 8700 nautische mijlen”, vertelt Marisa Lucas-Ugena, hoofd product marketing bij Airbus. “We willen het maximale startgewicht een klein beetje verhogen waardoor het deze afstand kan vliegen.”
Brandstoftanks
Lucas-Ugena zegt dat er hiervoor geen extra brandstoftanks nodig zijn. “We kunnen die afstand vliegen met dat gewicht en de brandstoftanks die we nu hebben. Er wordt additionele capaciteit toegevoegd waardoor er ofwel meer lading, ofwel meer brandstof mee kan.”
Eerste vlucht
Dit weekend voert Qantas de eerste non-stop vlucht uit tussen New York en Sydney. Vrijdagochtend steeg een Boeing 787-9 met 40 passagiers aan boord op vanuit de Amerikaanse stad. Door het grote tijdsverschil tussen de bestemmingen, landt de vlucht na bijna 20 uur vliegen op zondagochtend in Sydney.