Vluchten van en naar Hongkong zien ook in september slecht gevulde toestellen. Cathay Pacific doet het relatief goed. Alle andere maatschappijen (waaronder KLM, Lufthansa, Finnair, Emirates, enzovoort) zien gemiddeld 20 procent minder passagiers.
Significant
Uit cijfers van Hongkong airport blijkt dat het vliegveld 13 procent minder passagiers zag. Waren er in september vorig jaar nog 5,6 miljoen; dit jaar daalde dat aantal naar 4,9 miljoen. Het aantal vluchten bleef zo goed als op pijl, waardoor de toestellen dus significant leger waren.
23 passagiers
Waren er vorig jaar nog 197 mensen aan boord van de gemiddelde vlucht; dit jaar daalde dat naar 174; 23 passagiers minder, een daling van 13 procent. De daling komt dankzij het lagere aantal bezoekers van Hongkong. Het aantal transferpassagiers steeg juist; met 5 procent.
Twintig procent
Dat is ook de reden waarom Cathay Pacific het minder slecht doet dan andere maatschappijen die op Hongkong vliegen. Cathay liet een daling 7 procent zien, wat betreft het aantal passagiers. De home carrier is goed voor de helft van het aantal reizigers van/naar Hongkong. Dat betekent dat alle andere maatschappijen zo’n 20 procent minder gevulde stoelen zien.
Bestemming
Het aantal klanten dat Hongkong als bestemming heeft nam met 38 procent af, hetzelfde als in augustus. Passagiers die hun (retour-)vlucht starten in Hongkong verbeterde iets in september ten opzichte van augustus, maar liet jaar op jaar nog wel een daling zien van 9 procent. De grootste klap bij Cathay zit in het aantal klanten van en naar China. De routes naar India en Noord-Amrika doen het nog goed.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!