Delta Air Lines heeft met het onlangs verworven twintig procentsbelang in LATAM* een grote slag geslagen in Latijns-Amerika. We keken eerder naar de implicaties voor Noord- en Latijns-Amerika. Nu richten we onze blik op Europa. Met de switch liggen er ineens tal van mogelijkheden voor Air France-KLM. Grote verliezer is Iberia.
Iberia
Het verlaten van oneworld is een klap voor Iberia en moederbedrijf IAG. De verbindingen van en naar Latijns-Amerika zijn (zeer) belangrijk, met name voor de Spaanse maatschappij. IAG heeft het merendeel van alle stoelen op routes tussen Europa en Latijns-Amerika. Er was zelfs een joint venture tussen IAG en Latam in de maak. Het lijkt onwaarschijnlijk dat die nog doorgaat. De kwaliteit van het netwerk van Iberia over de Atlantische Oceaan en de doorverbindingen zal minder worden. En een alternatief voor de Spaanse flagcarrier is er niet.
Air Europa
Dat is anders voor Latam. In Spanje zit een alternatief voor Iberia, namelijk Air Europa. Air Europa is aangesloten bij Skyteam en daarmee indirect verbonden aan Delta. Air France-KLM en Air Europa starten komend jaar een joint venture. Daarmee hebben ze gezamenlijk ongeveer evenveel stoelen op de routes tussen Europa en Latijns-Amerika als IAG en Latam samen. Het zou niet gek zijn als Latam uiteindelijk in een joint venture komt met Air Europa en mogelijk Air France-KLM. Latam wilde immers ook een joint venture met Iberia.
Aeromexico
Eerder heeft Aeromexico (49 procent eigendom van Delta) ook al aangegeven bij een trans-Atlantische joint venture te willen horen. Toen ging het nog om die van AFKL/Delta/Virgin. Rond de toetreding van Aeromexico daaraan is het al een tijdje stil; misschien wel omdat Delta op de Latam overname zat te broeden. Als Delta alle maatschappijen bundelt in één grote joint venture is het een enorme machtsmachine. Vraag is natuurlijk wel of er toestemming voor verleend wordt door de kartelwaakhonden.
Air France-KLM
Dat Latam in de invloedssfeer van Delta komt is goed voor andere maatschappijen die in dezelfde situatie zitten, zoals KLM. Moederbedrijf Air France-KLM zegt al langer dat de Latijns-Amerikaanse markt meer veroverd moet worden en maakt daar ook werk van. Over de eerste negen maanden van 2019 zijn het die routes die het hardst groeien binnen het portfolio van het bedrijf. Dankzij Delta is Latam en daarmee heel Latijns-Amerika een serieuze stap dichterbij voor AFKL.
Logischer
De afgelopen tijd moest het werelddeel veroverd worden via het Braziliaanse GOL. De hub in Fortaleza zou één van de aanjagers worden. Gezien de bijna onophoudelijke stroom aanbiedingen voor die bestemming, lijkt de route nog niet te brengen wat het zou moeten. Overstappen op een low-cost carrier (wat GOL is) is met name voor de zakelijke reiziger een mismatch. Overstappen op een full-service maatschappij zoals Latam is dan ook veel logischer.
In stelling
KLM-topman Pieter Elbers zei vorige week nog dat GOL een belangrijke partner zal blijven. Dat is ongetwijfeld zo; totdat Delta Latam in stelling heeft gebracht. Dan is de Latijns-Amerikaanse markt voor Air France-KLM, en voor Virgin, ineens van een ondergeschoven kindje opgeklommen tot een florerende markt.
Allemaal dankzij de bold move van powerhouse Delta Air Lines.
*Voor de leesbaarheid gebruiken we niet meer dan vier hoofdletters achter elkaar